کاربری
کاربر گرامی به معمار فا - معماری ایران و جهان خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
Social Media Tabs
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: مکتب معماری پست مدرن

  1. #1
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    مکتب معماری پست مدرن

    معماری پست مدرن
    منظور از پست مدرن مرحله ی تاریخی بعد از مدرن است.بعضی ان را دوره ی فرا صنعتی می نامنند و بعضی از فلاسفه هم ان را مرحله ای از دوران مدرن می دانند که نقدی بر خود مدرن است. زیرا بر خلاف مدرنیست ها که کاملا عقل گرا بودند همه ی فلاسفه ی پست مدرن عقلانیت قطعیت علمی و خردگرایی محض را زیر سوال می بردند ؛در نتیجه پست مدرنیسم ضد جنبش فکری رنسانس،ضد عصر روشنگری و خردگرایی،ضد لیبرالیست و ضد کمونیست بودند.
    پست مدرنیست ها احساس را بیش از عقل باور داشتند،برای مثال نیتچه یکی از فلاسفه المانی می گوید:”عقل خلاقیت زندگی را از بین می برد.”
    در حالیکه رنه دکارت یکی از پایه گذاران فلسفه ی مدرن با این گفته ی خود که :

    “من فکر می کنم پس هستم “، بیش از پیش تاکید خود را بر عقل گرایی ابراز می کند.
    اگرچه پست مدرنیست ها عقل گرایی را نفی می کنند،اما ابزار دیگری بعنوان جایگزین عقل معرفی نمی کنند؛البته از نظر انها جایگزین مطمئن دیگری وجود ندارد.
    و اما معماری…
    “اگر فلسفه روح زمان و معماری کالبد زمان است ،با عوض شدن روح زمان کالبد زمان هم عوض می شود.”
    از دهه ی ۶۰ میلادی یکی از شاگردان لویی کان به نام رابرت ونچوری ،کسی که بر و بچه های معماری او را با خانه ای که برای مادرش ساخته می شناسند ،اولین کسی بود که پست مدرن را در معماری به صورت یک سبک مطرح کرد.
    ونچوری در جواب لوکوربوزیه که می گوید:”خانه ماشینی است برای زندگی” می گوید:”خانه خانه است و باید نماد های خانه در هر فرهنگ و جامعه را داشته باشد”
    معماری پست مدرن سه ویژگی مهم داشت:اول اینکه ایده ی معماری بین المللی را رد می کرد و به زمینه گرایی در معماری اعتقاد داشت.
    از نظر ونچوری ساختمان ها نمی توانند همه دارای یک فرم و فلسفه باشند و باید در طراحی معماری به خصوصیات فرهنگی،اجتماعی،شرایط اقلیمی ،ویژگی های شهری حتی نحوه ی زندگی روزمره ی اهالی و عادات انها توجه کرد.
    دومین ویژگی پیرامون مساله ی تزیینات در معماری مطرح می شود:
    میس ونده رو از پیشگامان معماری مدرن در مورد استفاده از تزیینات در ساختمان ها شعار “کمتر بیشتر است” یا (less is more ) را مطرح می کرد ولی ونچوری در پاسخ به این شعار می گوید”کمتر کسل کننده است .” (less is bore)از نظر پست مدرنیست ها معماری تنها تکنیک و تکنولوژی نیست بلکه مسائل بسیار پیچیده و متضاد در ساختمان وجود دارد که نمی توان انها را نادیده گرفت و یا حذف کرد.
    وسومین ویژگی که چارلز جنکز در کتاب خود یاداور می شود :”ساختمان پست مدرن دارای دوگانگی در قواعد و مفاهیم است یکی برای قشر روشنفکر و دیگری برای عامه ی مردم.”
    به طور کلی معماری پست مدرن تاثیر گسترده ای در سطح جهانی داشت و تا نیمه ی دهه ی ۸۰ میلادی بعنوان معماری اوانگارد و فراگیر مطرح بود.
    معمارانی همچون جیمز استرلینگ،چارلز مور،ماریو بوتا،الدو راسی و البته فیلیپ جانسون در اواخر عمرش متاثر از این سبک طراحی می کردند

    کاربر زیر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده است:

    maniya (07-24-2015)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  2. #2
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : مکتب معماری پست مدرن

    اصطلاح پست مدرنیسم در هنر، نخستین بار برای اشاره به شیوه ای التقاطی در معماری ابداع شد که در حدود سال ۱۹۸۰م ظهور یافت. چون این شیوه خود یک سبک است، ما نیز برای متمایز ساختن آن از پدیده ی بزرگتر پست مدرنیسم، که پیوندی تنگاتنگ با این شیوه دارد از آن استفاده خواهیم کرد.
    پست مدرنیسم، هم چنان که از خود این اصطلاح برمی آید، نماینده ی نفی همه جانبه ی جریان اصلی معماری در سده ی بیستم است.

    پست مدرنیسم با آن که از روش های ساختمانی مشابهی بهره می گیرد، نه فقط واژگان گریپیوس و پیروان او بلکه آرمان های اجتماعی و اخلاقیِ تلویحا بیان شده در تناسب های روشن آن ها را نیز نفی می کند.
    با نگاهی به ساختمان “سیگرام” ۱(تصویر۱)، به خوبی می توان علت را دریافت. این ساختمان در مقام یک بیانیه، از چنان قدرت کوبنده ای برخوردار است که مانع هرگونه انحراف می شود، و چنان سرد است که جذابیتی ندارد. در این صورت حق با منتقد پست مدرنیسم بود و او درست می گفت: سبک بین المللی در جستجوی آرمانهای جهان شمول، با مردمی که نه آن را می فهمیدند نه دوستش داشتند، نتوانست ارتباط برقرار سازد. پست مدرنیسم کوششی است برای دوباره سرمایه گذاری کردن در معماری با استفاده از معنای انسانی، که این چنین آشکارا از مدرنیسمِ پیشرفته غایب است. پست مدرنیسم این کار را با به استخدام درآوردن معماریِ پست مدرنیستی انجام می دهد.
    ابزار اصلی آغاز به کارگیری قدرت بیان بیشتر، پذرش عناصری از سبک های تاریخیِ سرشار از تداعی بوده است. فرض بر این است که تمام سنت ها اعتباری برابر دارند، به طوری که می توان آن ها را به دلخواه با هم تلفیق کرد. در این ضمن، خود این تلفیق به تقلیدی آگاهانه و مشخص شده با بذله گوییِ طنزآمیز ، تبدیل می شود. با این حال، تاریخ گرایی التقاطی، منابع خود را با قدرت فراوان برمی گزیند. این منابع، در درجه ی نخست به شکل های متفاوتی از کلاسی سیزم( به ویژه معماری پالادیووار) و برخی از عجیب ترین شاخه های ” آرت دکو”(Art Deco) ( هنر تزیینی مختلط) محدود می شوند که گزینه ای اصیل برای مدرنیسم در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به شمار می روند.
    معماران، بارها و بارها برای یافتن اندیشه های نو به کاوش در گذشته پرداختند. آن چه اهمیت دارد، نومایگیِ نتیجه ی نهایی است.
    پست مدرنیسم، هم چنان که از خود این اصطلاح برمی آید، نماینده ی نفی همه جانبه ی جریان اصلی معماری در سده ی بیستم است. پست مدرنیسم با آن که از روش های ساختمانی مشابهی بهره می گیرد، نه فقط واژگان گریپیوس و پیروان او بلکه آرمان های اجتماعی و اخلاقیِ تلویحا بیان شده در تناسب های روشن آن ها را نیز نفی می کند.
    گریوز
    ساختمان خدمات عمومی (دولتی) در پورتلند۲(تصویر۲) ، ایالت اورگون، ساخته ی ” مایکل گریوز”۳ (متولد ۱۹۳۴)، نمونه خاص پست مدرنیسم است. این ساختمان که بر یک پاسنگ بنا شده، تلفیقی از مضامین کلاسیک مصری و دیگر مضامین گزیده در یک بلوک ساختمانی عجیب به صورت دیگری از هنر تزیینی مختلط
    (ArtDeco) است، که عرف تاریخی را به همان اندازه نادیده می گیرد. بدین طریق، گریوز این بنا را از یک نواختی تحمیلی قدرتِ استبدادیِ مکعب که به معماری مدرن خیلی زیاد آسیب رساند نجات می دهد. هرچند تزئینات پیکره ایِ دست و دل بازانه ی پیش بینی شده برای آن هیچ گاه بر آن افزوده نشد، نمای بیرونی آن که گرمایی خارق العاده دارد در داخل بنا نیز ادامه پیدا می کند. بیننده در نگاه نخست وسوسه می شود تا این ساختمان خدمات عمومی را به عنوان یک تاریخ گرایی صرف نادیده بگیرد. اما چنین کاری به معنای نادیده گرفتن این واقعیت است که هیچ ساختمانی در سال های پیش ساخته نشده است که به آن شباهت داشته باشد.

    کاربر زیر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده است:

    maniya (07-24-2015)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  3. #3
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : مکتب معماری پست مدرن

    آنچه این مخلوط تاریخی را به صورت یکپارچه نگه می دارد سبک معماری است. این سبک بر شالوده ی تسلط بر انتزاعی استوار است که درست به اندازه ی سبک موندریان روشمند و شخصی است. به بیان دقیق تر ، گریوز نخستین بار در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک معمار مدرنیستِ پسینِ سرشار از مهارت، با تایید همگانی مواجه شد.
    ساختمان های پست مدرن، امروزه در همه جا یافت می شوند. این ساختمان ها را به محض مشاهده می توان از روی قوس های سوراخ کلیدی، پنجره های مدور ” پالادیووار” و دیگر بقایای برجا مانده از گذشته ی معماری بازشناخت. این ساختمان ها از روی تجملاتشان نیز قابل تشخیص هستند. پست مدرنیسم را می توان به عنوان معماری مختص ثروتمندان توصیف کرد که از گذشته تا کنون سیر نزولی داشته و تا مرز طبقه ی متوسط رسیده است. حال و هوای اختصاص آن به ثروتمندان از روحیه ی خودمحوری و لذت گرایی پدیدآورنده ی نسل ” من” یا ” مال من” دهه ی ۱۹۸۰ حکایت دارد، که یکی از پر رونق ترین و افراطی ترین دهه های تاریخ معاصر به شمار می رود. با این حال، التقاط گراییِ گذشته نگرانه ی پست مدرنیسم در اندک مدتی از طریق نقل قول های تکراری تدابیر متعارفی که به تقلیدهایی از خود و فاقد درک و هدف تبدیل شدند، از رونق افتاد. اما این گذر پر شتاب، به مفهومی گسترده تر بازتابی از جستجوی دایمی تازگی و مهم تر از آن جستجوی مدرنیسم تازه ای شد که هنوز برای نشستن بر جای مدرنیسم کهنه به ظهور کامل نرسیده است

    کاربر زیر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده است:

    maniya (07-24-2015)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. معماری پست مدرن
    توسط faeze.r در انجمن معماری پست ‌مدرن
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 07-11-2015, 11:16 AM
  2. پست پروداکشن معماری مجتمع مسکونی هفت تنان
    توسط Architecture Photo gallery در انجمن گالری عکس معماری - معمارفا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 04-30-2015, 12:03 AM
  3. پارکـــــــــــــــــ پست مــــــــــدرن
    توسط samaneh70 در انجمن معماری سبز و پایدار
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-10-2015, 03:09 PM
  4. معرفی کتاب / تئوری معماری پست مدرن
    توسط Parisa.T در انجمن معرفی کتاب ها و مجله های معماری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 09-03-2014, 11:26 PM
  5. معماری پست مدرن/چارلز جنکز/ پست مدرن سفیدCharles Jencks
    توسط Ali Sarhadi در انجمن معماری پست‌مدرن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 08-07-2012, 06:08 AM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

تارنمای معمار فا با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایرانیان و خدمت رسانی به هم میهنان گرامی با عنوان "مرجع تخصصي معماري و معماران ايران" در پنجم اسفند 1391 ایجاد گردیده است.
از لحظه تولد تاکنون معمار فا همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . معمار فا مفتخر است که شما دوستان عزیز را به همراه دارد.

دوستان ما
لینک های مفید
ابزار ها
بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: