کاربری
کاربر گرامی به معمار فا - معماری ایران و جهان خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
Social Media Tabs
نمایش نتایج: از 1 به 6 از 6

موضوع: بنای آرامگاه فردوسی | معمار هوشنگ سیحون

  1. #1
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    بنای آرامگاه فردوسی | معمار هوشنگ سیحون

    بنای آرامگاه فردوسی

    بنای آرامگاه فردوسی را چه کسی بر اساس آرامگاه کوروش طراحی کرد؟





    بنای آرامگاه فردوسی در سال 1313 به مناسبت جشن هزاره حکیم توس و با هدف گرامیداشت سی سال رنج این شاعر بلندآوازه ایران زمین در سرودن شاهنامه گرانقدر ، در شهر توس به بهره برداری رسید .

    این آرامگاه در قالب مجموعه ای فرهنگی به نام باغ آرامگاه فردوسی ، در شهر توس در بیست کیلومتری شهر مشهد ، مرکز استان خراسان رضوی کنونی ، به یاد ابوالقاسم فردوسی ساخته شد .

    بنای آرامگاه در مهر ۱۳۱۳ به مناسبت جشن هزاره فردوسی ، افتتاح شد.




    این بنا در سال ۱۳۴۸ با طراحی تکمیلی که هوشنگ سیحون بر اساس آرامگاه کوروش انجام داده بود ، گسترش یافت و باغ اطراف آن به همراه موزه کنارش ساخته شد .

    4 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    kefsan (03-29-2015),maniya (03-25-2015),siamak-torkashvan (03-25-2015),معمار حانیه (03-29-2015)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  2. #2
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : بنای آرامگاه فردوسی | معمار هوشنگ سیحون





    هوشنگ سیحون کیست؟


    هوشنگ سیحون در سال 1299 در تهران و در خانواده هنرمندی که همگی اهل موسیقی بودند به دنیا آمد.

    او از کودکی به نقاشی علاقهای مفرط داشت، با اینکه باید به موسیقی علاقهمند باشد. از زمانی که توانست زغال یا قلم به دست بگیرد به نقاشی کردن برروی ستونها و دیوارهای خانهشان پرداخت.


    سیحون تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در تهران گذراند و در سال 1319 از دبیرستان فارغالتحصیل شد و با تاسیس دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران، جزو نخستین دسته از دانشجویان رشته معماری، ثبتنام کرد و در سال 1323 تحصیلات خود را به اتمام رساند.


    در سال 1324 در مسابقه طرح آرامگاه بوعلی سینا شرکت کرد و طرح او بهترین طرح مسابقه شناخته شد. سپس با صلاحدید آندره گدار برای تکمیل مطالعات خود به فرانسه رفت.

    حدود 4 سال بعد در سال 1328 همزمان با شروع ساخت مقبره بوعلی سینا به ایران بازگشت و در سمت دانشیار دانشکده هنرهای زیبای تهران و 5 سال بعد به عنوان استاد معماری مشغول تدریس شد.


    همزمان با تدریس در دانشکده، دفتر کار خود را در سال 1328 تاسیس کرد و در سال 1314 به عنوان سومین رییس دانشکده هنرهای زیبای تهران انتخاب شد.
    از همین سال فعالیتهای زیادی در دانشکده هنرهای زیبا و از جمله تاسیس سه رشته شهرسازی، تئاتر و موسیقی انجام داد.


    سیحون در سال 1980 ایران را ترک کرد و به ونکوور کانادا رفت. فعالیتهای هوشنگ سیحون را میتوان در معماری و نقاشی خلاصه کرد. او در سمینارها و سخنرانیهای متعددی در نقاط مختلف ایران و جهان شرکت داشته و در نقاط مختلف جهان آثار نقاشی او به صورت گروهی و انفرادی به نمایش گذاشته شده است.


    طرحهای او در کتابی به نام نگاهی به ایران در پاریس در سال 1973 و مجموعه دستاورد زندگی حرفهای او (معماری - نقاشی) در کتابی به نام هوشنگ سیحون در کانادا در سال 1999 به چاپ رسیده است.






    کارنامه فعالیت معماری هوشنگ سیحون به قرار زیر است:


    سالهای 1328 - 1333
    منزل و مطب دکتر فرهاد، منزل آقای بابک، ساختمان پست فشار قوی، ساختمان اداری مرکز برق ، منزل سرلشکر فیروز، دفتر هوشنگ سیحون و خوابگاهها و گاراژهای آتشنشانی در تهران و ساخمان آرامگاه بوعلی در همدان.


    سالهای 1332 - 1335
    منزل آقای شیبان (دروس)، منزل آقای محمدی (تپه امامیه)، منزل آقای مقدم (تپه امامیه)، سازمان نقشهبرداری کل کشور (جاده قدیم کرج)، آرامگاه نادر (مشهد)، کارخانه یخسازی و ریسندگی کورس (جاده شهر ری)، کارخانه کانادادرای (خیابان آزادی)، پرورشگاه کودکان (خیابان ولیعصر)، سینما آسیا (خیابان جمهوری)


    سالهای 1335 - 1340
    سینما سانترال (تهران)، کارخانه کانادادرای (آبادان)، لابراتوار عبیدی و شرکا (جاده قدیم شمیران)، منزل آقای بشارت (الهیه)، منزل آقای فرازیان (زرگنده)،منزل دکتر کاظمی (شمیران)، منزل خانم ابتهاج (زعفرانیه)، مجموعه ویلاهای آقاسیپور (پاسداران)، منزل آقای هدایت (دروس)، مجموعه ویلاهای ایپک چی (حصارک)، کتابخانه مجلس شورای ملی با همکاری محسن فروغی، کیقباد ظفر بختیار و علی صادق، آرامگاه خیام (نیشابور)، آرامگاه کمالالملک (نیشابور)


    سالهای 1340 - 1345
    تجدید بنای آرامگاه فردوسی (طوس)، بناهای اطراف آرامگاه فردوسی (طوس)


    سالهای 1345 - 1350
    منزل دولتآبادی (نیاوران)، ساختمان مرکزی بانک سپه (تهران)، منزل سیحون (دروس)، مجتمع آموزشی فرح (جاده آرامگاه)، ضلع جدید بیمارستان میثاقیه (تهران)


    از سال 1350 به بعد
    بازارچه میرچخماق (یزد)، منزل سیحون (در کلکان در راه شمشک)








    پیشینه طرح ساخت مقبرهها:
    پس از کودتای سوم اسفند ماه 1299، در سال 1301 گروهی از رجال سیاسی - فرهنگی و علاقهمند به هنر ایران برای حفظ و نگهداری و تعمیر ساخمانهای تاریخی و به پاس حرمت یادگارها و مفاخر فرهگی و هنری ایران گردهم آمده و جمعیتی به نام «انجمن آثار ملی» تشکیل دادند.

    از اقدامات اولیه انجمن آثار ملی، طرح ساخت مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی بود. کریم طاهرزاده بهزاد طرح آرامگاه فردوسی را پیشنهاد کرد و این طرح در سال 1313 افتتاح شد.

    به علت ناآشنایی سازندگان به فنون آزمایش خاک، محاسبه نکردن دقیق و بیاطلاعی در وضعیت آبهای زیرزمینی ناحیه طوس، ساختمان از همان نخستین سالها شروع به نشست کرد و پس از 30 سال هوشنگ سیحون با حفظ طرح اولیه و الحاقات جدید بنای جدیدی ساخت.


    گفتنی است پس از برگزاری جشن هزاره فردوسی و آغاز جنگ جهانی دوم به علت عدم تامین اعتبار مالی تا سال 1323 انجمن آثار ملی عملا فعالیتی نداشت و در آذر 1323 فعالیت خود را از نو آغاز کرد.
    دو اقدام اولیه انجمن آثار ملی در دوره دوم فعالیت خود توجه به ساخت آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه سعدی (طرح مشترک محسن فروغی و علی صادق به سال 1328) بود.




    نویسنده: معصومه جوادی نسب


    منبع: خبرآنلاین

    4 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    kefsan (03-29-2015),maniya (03-25-2015),siamak-torkashvan (03-25-2015),معمار حانیه (03-29-2015)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  3. #3
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : بنای آرامگاه فردوسی | معمار هوشنگ سیحون

    نکته ی جالبی که می توان در مورد هوشنگ سیحون معمار بناهای فاخر ایرانی اشاره کرد، این است که بعد از انقلاب و خروج از ایران، (جدا شدن از زمینه ی فرهنگی حرفه اش) دیگر هیچ اثر معماری از او نمی بینیم. زیرا طراحی های او که با پیش زمینه معماری اصیل ایرانی صورت می گرفت، از خاستگاه خود جدا شده و این دوری به حدی بر وی تاثیرگذار بود که بعد از خروجش از ایران دیگر شاهد اثری از او نیستیم...

    3 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    kefsan (03-29-2015),maniya (03-25-2015),معمار حانیه (03-29-2015)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  4. #4
    عضو سایت
    تاریخ عضویت
    Dec 2014
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    2
    تشکر
    7
    تشکر شده 6 بار در 2 ارسال
    میزان امتیاز
    0
    Array

    پاسخ : بنای آرامگاه فردوسی | معمار هوشنگ سیحون


    با سلام :و تبریک مجدد سال نو:
    ضمن تشکر از جناب مهندس حامد پور: از مطالب بسیار جالب این پست لذت بردم-اما بنوعی خاطراتم از این مرد بزرگ زنده شد-در سالهای :1350 تا 1352 که دانشجوی جوان رشته عمران(نه معماری) بودم-ونقشه های انزمان با دست وRapidgraph ومرکب روی کاغذ کالک رسم می شدند واز اتوکد وکامپیوتر در کارهای مهندسی معماری وعمران خبری نبود-من بعنوان یکی از نقشه کش های دفتر ایشان -کار می کردم وکار اموزی(والبته دستم در ترسیم نقشه قوی بود). این مرد بزرگ علاوه بر راهنمایی و اموزش بسیاری از فنون نقشه کشی ومعماری به من ودیگر نقشه کش ها -که کار اموز هم بودیم- دستمزد! نیز پرداخت می کرد. انچه من از او اموختم بسیار بالاتر از همکاران وهمکلاسی هایم در رشته عمران -در حد یک دانشجوی معماری بود. وبعدها دستمایه ای شد برای ورود من به دفاتر دیگر مهدسان مطرح ان دوره -وبعدها ورود به :مشاوران بزرگ :شهر ساز ومعمار و همکاری کارشناسانه در کنار طرحهای جامع شهری-که در فرصت مناسب شرح خواهم داد. خدا این استاد بزرگ را قرین رحمت فرماید-سیر کاری من در مهندسان مشاور تا کنون که بازنشسته شده ام مدیون ان کاراموزی های اولیه نزد او بود.
    تصاویر کوچک فایل پیوست تصاویر کوچک فایل پیوست 8-main-16.jpg  

    4 کاربر به خاطر ارسال مفید siamak-torkashvan از ایشان تشکر کرده اند:

    Hamed Mohammadpor (03-25-2015),kefsan (03-29-2015),maniya (03-25-2015),معمار حانیه (03-29-2015)

    ویرایش توسط siamak-torkashvan : 03-25-2015 در ساعت 09:26 AM

  5. #5
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : بنای آرامگاه فردوسی | معمار هوشنگ سیحون






    این بنا با معماری خاصش که برگرفته از معماری هخامنشی است داستان خاص خودش را دارد و هماکنون هم گاهی با اتفاقاتی نظیر خراب شدن چشماندازش با تیرهای انتقال برق و غیره مطرح میشود. نکته جالب در مورد این مقبره خراب شدن چند باره و تجدید بناهای متعدد است، چنانکه مشهور است، پیکر فردوسی را به گورستان راه ندادند و ناچار او را در باغ خودش درون شهر طابران توس، نزدیک به دروازه شرقی رزان به خاک سپردند. مقبره او زیارتگاه اهل دانش و معرفت بود و با آنکه بارها آن را با خاک یکسان کردند از نو ساخته میشد.

    خبری نه چندان موثق وجود دارد که ساختن اولین بنا بر گور ابوالقاسم فردوسی را به سپهدار توس در زمان فردوسی، یعنی ارسلان جاذب سپهدار توس نسبت داده است. کسی که ذکر او در دیباچه شاهنامه هم آمدهاست.

    100 سال پس از مرگ فردوسی در سال 510 هجری، نظامیعروضی آرامگاه شاعر حماسه سرای ایران در باغی متعلق به خود شاعر زیارت کرد و 600 سال بعد هنگامی که عبیدخان ازبک به تیشه تعصب آن را ویران کرده بود قاضی نورالله شوشتری به شرف زیارت آن نائل آمد. بعدها درسال 1302 ه.ق که میرزا عبدالوهاب خان شیرازی نصیرالدوله (آصفالدوله) والی خراسان بود، به دستور آن مرد ادبدوست مقبره فردوسی به قرائن و آثار و علائمی در باغی درون توس تعیین شد و بنایی آجری بر آن ساخته شد.

    همه با هم برای فردوسی

    بعد از جنگ جهانی اول که شور و احساسات ملی در ایران بالا گرفته بود، در مجامع و مطبوعات قدرشناسی از فردوسی و لزوم بنای شایسته ای بر سر خاک او مطرح شد.
    ملک الشعرا بهار که توس را زیارت کرده و تنها سکویی بی سقف و دیوار به جای بنای آصف الدوله یافته بود، در 1299 در هفته نامه نوبهار خود مقاله ای در لزوم بنای آرامگاه نوشت. پس از تأسیس انجمن آثار ملی در سال 1301، کوششهایی برای ساختمان آرامگاه آغاز شد. چون نیت این بود که آرامگاه شاعر بزرگ ملی به هزینه مردم و نه از بودجه دولت ساخته شود، در 1304 با نشر بیانیه ای از مردم خواستند که اعاناتی برای این منظور به حساب انجمن پرداخت کنند.

    در سال 1305 گروهی از طرف انجمن برای تعیین محل دقیق آرامگاه و تهیه طرح آن از تهران به توس رفتند.
    آندره گدار، رئیس اداره باستانشناسی، مقبره را به شکل اهرام مصر طراحی کرده بود و ساخت این طرح در مراحل اولیه پیش رفته بود ولی با مخالفت ذکاءالملک فروغی این طرح تخریب شد تا به جای آن مقبره ای به سبک ایرانی هخامنشی ساخته شود.




    طراحی این مقبره بر عهده حسین لرزاده گذاشته شد. اشعار کتیبه ها به خط استاد عمادالکتاب نوشته شده و سپس بر سنگهای نما انتقال داده شده. ساختمان آرامگاه در سال 1311 آغاز و در مدت 18 ماه به پایان رسید و برای جشن هزاره فردوسی در سال 1313 آماده شد. برای تأمین کسری هزینه 160هزار برگ بلیت بخت آزمایی 10 ریالی چاپ و از طریق شعبه های بانک ملی ایران توزیع شده بود.

    مساحت ساختمان 945 متر بود و بهترین حجاران تصاویری از شاهنامه را بر دیوارهایش حک کردند اما از آنجا که در طراحی بنا محاسبات فنی دقیق لازم به عمل نیامده بود، به ویژه به سبب عدم محاسبه مقاومت خاک و مصالح پی، ساختمان آرامگاه از همان سالهای نخست شروع به جذب رطوبت و نشست کرد. تعمیرات و مراقبتهای 30ساله هم کارگر نشد و به ناچار لزوم تجدید بنای آرامگاه مطرح شد. به دستور انجمن آثار ملی در سال 1343 بازسازی بنا با نظارت هوشنگ سیحون در سال 1347 به انجام رسید.

    فردوسی را به گورستان راه ندادند و ناچار او را در باغ خودش درون شهر طابران توس، نزدیک به دروازه شرقی رزان به خاک سپردند. مقبره او زیارتگاه اهل دانش و معرفت بود و با آنکه بارها آن را با خاک یکسان کردند از نو ساخته میشد.

    سیحون که بود؟

    هوشنگ سیحون معمار زبده ای بود که در سال 1299 در تهران و در خانواده هنرمندی که همگی اهل موسیقی بودند به دنیا آمد. او از کودکی به نقاشی علاقه ای مفرط داشت و از زمانی که توانست زغال یا قلم به دست بگیرد به نقاشی کردن برروی ستونها و دیوارهای خانه شان پرداخت. سیحون جزو نخستین دسته از دانشجویان رشته معماری در دانشگاه تهران بود و بعدها استاد همین دانشگاه شد. در سال 1314 هم به عنوان سومین رییس دانشکده هنرهای زیبای تهران انتخاب شد. از همین سال فعالیتهای زیادی در دانشکده هنرهای زیبا و از جمله تاسیس سه رشته شهرسازی، تئاتر و موسیقی انجام داد.

    آرامگاه امروزی فردوسی

    بنای پیشین دارای نمای بیرونی شبیه بنای فعلی بود، اما داخل آن کوچکتر و کم عمقتر و دارای دو ورودی کمعرض شرقی و غربی بود. بنای کنونی که سعی شده در ظاهر کاملا شبیه بنای پیشین باشد دارای900 متر سطح زیربنا و ساخته شده از بتن، سنگ و کاشی است. بخش فوقانی بنا که در اجرای اولیه توپر بود این بار میان تهی ساخته شد. سقف داخلی آن هم با کاشیکاری معرق و متأثر از عناصر تزئینی دوره هخامنشی و عصر فردوسی روکاری شد. دیوارهای آن هم تماماً با سنگهایی از منطقه توس نماسازی شد. هیأت کلی بنا آرامگاه کوروش در پاسارگاد را تداعی میکند.

    مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد، در مسیری منشعب از راه عمومی مشهد به کلات نادری، نزدیک به شهر تاریخی طابران و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد. روستای پاژ زادگاه فردوسی که امروزه فاز نامیده میشود، در 28 کیلومتری شرق آرامگاه فردوسی قرار دارد.



    برگرفته از هفت صبح، خبرآنلاین

    4 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    kefsan (03-29-2015),maniya (03-29-2015),siamak-torkashvan (04-15-2015),معمار حانیه (03-29-2015)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  6. #6
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : بنای آرامگاه فردوسی | معمار هوشنگ سیحون

    آرامگاه فردوسی


    آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله 20 کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. علاوه بر وجود خبری به چندان موثق از ایجاد نخستین بنا بر مدفن حکیم توسط ارسلان جاذب سپهدار توس ظاهرا نظامی عروضی در سنه 510 ه.ق گور وی را در توس زیارت کرده است اما جستجوی قطعی برای یافتن محل دقیق آرامگاه به امر آصف الدوله در دوره قاجار آغاز گردید و پس از آن بنایی آجری بر فراز مقبره وی در مجاورت دروازه رزان ساخته شد که بعدها بروی به ویرانی نهاد.

    در سال 1313 شمسی همزمان با برگزاری جشن هزار فردوسی اولین بنا با طرح جدید افتتاح گردید که به علت عذم رعایت اصول فنی نشست کرد و بعد از آن ساختمان فعلی که الهام گرفته اس شیوه معماری هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش بود در سال 1342 آغاز و در سال 1346 ه.ق خاتمه یافت.

    نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به خصوص ستونها و سرستونها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی میباشد. بخش فوقانی بنا بصورت مجوف و توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوه اشکانی شامل 20 ستون مرمری در پائین و 8 ستون در بخش فوقانی است. در بخشهایی از آرامگاه نیز دیوارنگارههایی از فریدون صدیقی نصب گردیده که نمایش صحنه هایی از روایات شاهنامه است


    فردوسی

    شهر قدیم تابرانِ توس اکنون به صورت مجموﻋﺔ عظیم تاریخی درحدود ۳۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، در راه مشهد به قوچان قرار دارد. این مجموعه از نادرترین شهرهای تاریخی و باستانی ایران است که حصار و کهن دژِ آن قابل بازدید است. نیز بنای تاریخی هارونیه که احتماﻷ مدرسه یا خانقاهی مربوط به سدﺓ هشتم میباشد، در آن قرار دارد. آرامگاه فردوسی برجسته ترین شاعر حماسی ایران در باغ بزرگ و باصفایی در آن است. آرامگاه که به صورت بنایی معظم، با الهام از عناصر معماری پیش از اسلام ساخته شده، در قالب کتیبه هایی از شعرِ خود فردوسی معرّف زندگی، شخصیت و اثرِ سترگِ شاعر هم هست. در این مجموعه رستوران، کتابخانه و فروشگاه وجوددارد.

    امروز بارزترین شاخصه اصلی مشهد بعد از بارگاه ثامن الحجج(ع)، سرزمین توس، زادگاه و آرامگاه حکیم نامدار ادبیات ایران زمین فردوسی توسی است که سالانه هزاران مسافر و گردشگر را به خود جذب میکند. نام توس چنان با "فردوسی" عجین شده که هیچکس او را جدا از این سرزمین و خاک نمیداند و باید فردوسی و موطنش با هم بزرگ داشته شوند. آری اینجا آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در باغی مصفا در ساختمانی با معماری قدیم و متاخر ایران با سبکی بر گرفته از دوران هخامنشیان بنا شده است. اما توس این شهر"حماسه های ادبی" منحصر به فردوسی نیست، که شاعری بزرگ از بزرگان ادبیات معاصر ایران زمین در آن خفته است، مردی که عشق به استاد نادیده، از او شاعری بلند آوازه در شعر نو ساخت.

    توس آرامگاه بزرگ شاعران ایران زمین است، دو قرینه، پیر شعر فارسی، پدر ادبیات دری با مقبرهای سفید و سنگی، در مقابل جوانی که در گمنامی در کنار استاد با سنگ نوشته ای محقر در گوشه ای از محوطه در زیر درختی کهن آرام گرفته است. یادم آمد هان! داشتم میگفتم،آن شب نیز. سورت سرمای دی، بیداها می کرد قهوه خانه گرم و روشن بود،همچون شرم و فروزانتر، زان دگرها، مثل نقطه، مرکز جنجال از دم نقال هفت خوان را (زاد و سرو) مرو آنکه از پیشین نیاکان تا پسین فرزند رستم را به خاطر داشت. یا به قول "ماخ" سالار ، آن گرامی مرد آن هریوهی خوب و پاک آیین ، روایت کرد خوان هشتم را من روایت میکنم اکنون من که نامم (ماث). آری او کسی نیست جز شاعر شعر نو مهدی اخوان ثالث که بعد از مرگ هم همچنان در غربت و عزلت آرمیده به دور از آن همه هیاهو و جنجالهای زندگانی. در فضای سبز و آرام این حوزه گنجینه ای هم بناست از اشیاء بدست آمده در کاوشهای این سرزمین تاریخی و عصر فردوسی و شاهنامه، ظرفهای سفالی و فلزی و سکه ها و اسطرلابها. همچنین جنگ افزارهایی که هر چند مربوط به عصر فردوسی بزرگ نیست اما بیانگر روح حماسی و پهلوانی حک شده در صفحات شاهنامه است.

    کمی آن طرف تر از محوطه آرامگاه دو شاعر بزرگ پارسی، بنای هارونیه در میانه شهر قدیم تابران یا توس فعلی قرار گرفته که برخی بر این باورند که آرامگاه و خانقاه غزالی است و تحقیقات اخیر نشان میدهد که این بنا صرف آرامگاه یا خانقاهی است که در سده هشتم هجری به همراه یک بنای مذهبی بر روی بقایای بنایی کهن ساخته شده است. در کنار اینها، آنچه از برج و باروها، ارگ، حصار و دیوار عظیم خشتی، گلی توس بزرگ که آن زمانها متشکل از چهار شهر تابران، نوغان، رادکان و ترغبذ بوده امروز مجموعه ای کهن، جذاب و تاریخی از تاریخ ایران زمین و جاذبه ای ویژه برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ و ادبیات ایران است. امروز اگر چه بخشهای زیادی از این سرزمین اسطوره ها با هزاران گنج پنهان و مدفون است اما همان برج و باروهای عیان شده از زیر خروارها خاک به دست احیاگران میراث فرهنگی خود هزاران ناگفته را میگوید و عظمت آن پیداست.


    مجموﻋﺔ شهر قدیم توس و آرامگاه فردوسی

    شهر قدیم تابرانِ توس اکنون به صورت مجموﻋﺔ عظیم تاریخی درحدود ۳۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، در راه مشهد به قوچان قرار دارد.

    این مجموعه از نادرترین شهرهای تاریخی و باستانی ایران است که حصار و کهندژِ آن قابل بازدید است.

    نیز بنای تاریخی هارونیه که احتماﻷ مدرسه یا خانقاهی مربوط به سدﺓ هشتم میباشد، در آن قرار دارد. آرامگاه فردوسی برجسته ترین شاعر حماسی ایران در باغ بزرگ و باصفایی در آن است. آرامگاه که به صورت بنایی معظم، با الهام از عناصر معماری پیش از اسلام ساخته شده، در قالب کتیبه هایی از شعرِ خود فردوسی معرّف زندگی، شخصیت و اثرِ سترگِ شاعر هم هست.

    در این مجموعه رستوران، کتابخانه و فروشگاه وجوددارد.



    گنبد هارونیه :

    تنها اثر بر جای مانده از توس قدیم بنای آجری است معروف به گنبد هارونیه که در دهه های اخیر به همت انجمن اثار ملی و میراث فرهنگی خراسان مرمت و باز سازی شده است مردم این بنا را زندان هارونیه می نامند و در متون وسفر نامه ها از آن مسجد توس آرامگاه و خانقاه غزالی نام برده شده است تحقیقات اخیر نشان داده که هارونیه صرفا آرامگاه یا خانقاهی است گه در سده های هفتم یا هشتم هجری هم پهلو با یک بنای مذهبی دیگر و بر روی خرابه های ابنیه کهن ساخته شده است این بنا مشتمل بر یک فضای وسیع مربع گنبد دار به ارتفاع حدود25 متر و وسعت 12*12 متر است در انتهای بنا سه حجره با اتاقک با تزئیناتی شامل گچبری قرار دارند تزدینات خارجی آن منحصر به قابهای عمودی وستون نماهای طرفین ورودی می باشد.





    منبع: مشهد توریسم

    5 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    Ahmad Reza (03-28-2015),kefsan (03-29-2015),maniya (03-29-2015),siamak-torkashvan (04-15-2015),معمار حانیه (03-29-2015)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. خانه امیر نظام گروسی
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن خانه سنتی و قدیمی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 09-30-2014, 08:53 PM
  2. طاق قوسی در معماری ایرانی
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن معماری ایرانی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 09-02-2014, 05:52 PM
  3. مجسمه حکیم فردوسی ، در تاجیکستان
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن مجسمه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 09-15-2013, 03:46 AM
  4. اروسی هنر چوب و شیشه
    توسط Milad YaAli در انجمن دانستنیهای معماری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 07-21-2013, 03:55 PM
  5. آرامگاه فردوسی و چگونگی ساخته شدن آن
    توسط Milad YaAli در انجمن معماری ایرانی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 06-20-2013, 07:22 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

تارنمای معمار فا با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایرانیان و خدمت رسانی به هم میهنان گرامی با عنوان "مرجع تخصصي معماري و معماران ايران" در پنجم اسفند 1391 ایجاد گردیده است.
از لحظه تولد تاکنون معمار فا همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . معمار فا مفتخر است که شما دوستان عزیز را به همراه دارد.

دوستان ما
لینک های مفید
ابزار ها
بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: