کاربری
کاربر گرامی به معمار فا - معماری ایران و جهان خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
Social Media Tabs
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: ادبیات و معماری پیش مدرن

  1. #1
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    Apple ادبیات و معماری پیش مدرن

    ادبیات و معماری پیش مدرن

    همانگونه که صادق هدایت ساده نویسی را پیش گرفت و به مدرنیته مانند هر جریان تازه ای دل بست آثار معماری ما نیز چهره دکارتی و هندسی مکعب یا مستطیل یافت. در برابر هر جریان فکری تازه ای معمولا دو گروه وجود دارند: دلبندان به جریان و کسانی که در برابر جریان می ایستند. پیش قراولان محکوم به فنا هستند و آنها که ایستاده اند به مرور سر تعظیم فرود می آورند و گرنه شرط بقا خود را از دست می دهند.


    دلبندانی چون صادق هدایت چشم خود را بر روی ارزشهای اصیل خویش برای گسترش جریان نو می بندند و ما تا به اعتقاداتمان نتوانیم نگاهی ادراکی پیدا کنیم نمی توانیم وارد جریان حاضر مدرنیته شویم. صد سال است در آستانه مدرنیته ایستاده ایم اروپا از کافکا گذشت و کافکا جزو تاریخ هنر شد اما صادق هدایت هنوز در ایران زنده است و هر روز داستانهای او در کوچه و بازار تجربه می شود و به قول شاملو آگاهی که پرنده ای سایه گسترده است و ترا جز مرگ از او گریزی نیست.


    شعر مدرن ما وزن خود را از نظم و نثر و زبان گفتار تاثیر می پذیرفت اما هر نثری و هر نظمی یا هر گفتاری شعر نمی شود هرچند وزن گفتار داشته باشد. شعر ماده ایست لغزنده که کلمات را با موسیقایی خاص خود به هم ارتباط می دهد. آشناست زیرا تکه ای از جان شاعر در یک مقطع از جریان زندگی ست. محبت خداوندی در اوست اما نمی شود آنرا آیات مقدس نامید. تنها شعر است که می ماند من در گفتار آینده سعی دارم نشان دهم میدان آزادی تهران و اثر خیام مهندس سیحون بیش از آنکه یک اثر معماری باشد یک شعر سپید است که شاعران این عصر نتوانستند با هویت خود به درستی ارتباط بر قرار سازند و به زیبایی آنها بسرایند.


    _نیما به خوبی پیام مدرنیته را فهمید و نظم مدرن را به زیبایی بنیان نهاد زیرا تحصیلات او در مدرسه ای با ارزشهای مدرن بود. بیشتر اساتیدی که به فرمالیسم و ادبیات فرمالیستی دل می بندند در مکتب خانه ها _حروف الف با را آموخته اند. در مکتب خانه کلمات را شنیداری و به کمک شعر منظم یاد می دادند و امروز در دفاع از اخوان ثالث به سپید سراها هر چه می خواهند می گویند زیرا یادگیری ادبیات آنها دیداری و نوشتاری نبوده بلکه شنیداری بوده است.


    نیما وزن نظم خود را از گذشته نمی گیرد. بند در شعر او جانشین مصرع و بیت می شود. قافیه ها گاه یکسان نیست و گاه کلمه ای مشخص است. بندها کوچک و بزرگ می شوند. آثار نیما را می شود به دو دسته مدرن که با حالتهای درونی او ارتباط بر قرار می کند و پیش مدرن که سعی در انعکاس آنچه در بیرون و درون او می گذرد تقسیم کرد. موسیقایی بیرونی خاصی بر شعر حاکم است اما نگاه نیما در این دوره نگاه ابژه و سوژه است و موسیقایی داخلی در کارهای بعدی اش که واقعا مدرن می باشد ضعیف است و بندها با بخیه و گاه با مشکلی به یکدیگر ارتباط بر قرار می کنند.نیما در نظم خود تصویری از آنچه می بیند ارائه می دهد. نیما را در بعضی از شعرهایش می توان نوعی نقاش امپرسیونیست البته با کلمات دانست:


    "صبحگاهان که بسته می ماند
    ماهی آبنوس در زنجیر،
    دُمِ طاووس پَر می افشاند،
    روی این بامِ تَنْ بِشُسته زِ قیر.

    چهره سازانِ این سَرای دُرُشت،
    رنگدان ها گرفته اند به کف.

    می شتابد دَدی شکافته پُشت،
    بر سرِ موج های همچو صدف.

    خنده ها می کند از همه سو،
    بر تکاپوی این سَحَرخیزان.

    روشنان سَربه سَر در آب فرو،
    به یکی موی گشته آویزان.

    دلرُبایانِ آب بر لبِ آب
    جای بِگْرفته اند.

    رهروان با شتاب در تَک و تاب
    پای بگرفت هاند.

    لیک بادِ دَمَنده م یآید،
    سَرکِش و تند،
    لب از این خنده بسته می مانَد.

    هیکلی ایستاده می پاید.

    صبح چون کاروانِ دُزد زده،
    می نشیند فِسُرده؛
    چشم بر دزدِ رفته می دوزد
    خنده ی سرد را می آموزَد.


    هم زمان با نیما معماری ما کم کم تقارن را که همانند تکرار بیت و قافیه بود به فراموشی می سپارد و همانند نیما در شعر بند ها را و قافیه ها را که ضرب آهنگ اثر را مشخص می کند از فضای کلی شعر می گیرد یعنی در یک جا می طلبد یک بند بلندتر و در جایی دیگر کوتاه تر شود وقافیه های غیر یکسان یا یکسان گاه کار مکث در اثر را انجام می دهند.

    قافیه ها را در این آثار معماری در حوضی که به یکباره آشکار می شود یا فضایی غیر ضروری که گاه مکث به همراه دارد در معماری این عصر می توان مشاهده نمود. البته این پیوند بین معماری و شعر هنوز به الگو برداری کامل از یک دیگر نرسیده است زیرا مفاهیمی چون ریتم تکرار و فرم در معماری با تعاریف آن در شعر نیمایی کاملا یکسان نیست و تنها تداعی کننده آن در آثار معماری ست زیرا موسیقی داخلی که جان شعر را می سازد در شعر نیمایی به خاطر مطرح بودن نظم به عنوان پایه وزن شعر در کل اشعار نیما ضعیف است.


    خود می گوید شعر آینه زندگی ست زیرا به موسیقایی درونی شعر چندان توجهی ندارد و هنوز نگاه او نگاه دکارتی ست و آثار معماری دوران پهلوی اول که به کپی برداری از دوران هخامنشی و آثار معماران خارجی را به خاطرمان می آورد.

    البته ضعفی که در آثار این دوران وجود دارد بی توجهی به مرحله تاریخی با کپی برداری صرف از کاخهای هخامنشی است. دوران هخامنشی دوران انتقال مقدسات از توتم و تابو به اجداد و انسان است به همین خاطر موجودات نیم انسان هستند و نیم دیگر حیوان می باشند هرچند دین یکتا پرستی ست اما فرهنگ عمومی در آن حدود سیر می کند حتی اهورا مزدا نیم انسان و نیم پرنده است و امروز هم شاهد این اشتباه توسط معماران برای ارتباط با گذشته باستانی خود هستیم در حالی می توان با چند قوس ناآشکار ارتباط با آن دوران را به کمک نقاشی اکسپرسیونیسم به تقلید از معماران صفویه تداعی نمود.


    معمار صفویه گنبد امام حسین را به شکل یک قطره اشک یا شعله شمع ساخت . همه ائمه مان که تحت نظر بودند یا در زندان به سر می بردند ساق گنبد بلندی دارند که تداعی کننده استقامت و صلابت آنها در اسارت است و قوس گنبد یک احساس تدبیر و عقلانیت در تنگنا را القا می کند. گنبد امام علی فراخ و گسترده است و رواق ورودی عرض بسیار زیادی نسبت به ارتفاع بنا دارد. اقتدار علی را در طول حیاتش بازگو می کند که کافر و مسلمان در برابر روح بزرگ مولا سر تعظیم می گذاردند.
    یک معمار تا به ادراک نرسد معمار نیست و نقاشی اکسپرسیونیسم و شعر و غزل در این راه برای تداعی موسیقایی احجام رهنمای اوست.


    علیرضا بخشعلی

    کاربر زیر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده است:

    maniya (10-07-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. دانلود کتاب پیامبر
    توسط ReZa Amanzadegan در انجمن کتاب های ادبی Literature
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 01-06-2014, 02:20 PM
  2. خانه مشیر الدوله پیرنیا
    توسط Payam Osouli در انجمن سایر بناهای تاریخی (رصد خانه ، بیمارستان ، اسیاب و ...)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 11-18-2013, 03:11 PM
  3. جنگ های مهم کل دنیا از ۱۰۰۰ سال پیش تنها در ۵ دقیقه
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن تاریخ معماری ایران قبل از اسلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 09-03-2013, 12:43 AM
  4. بتن پیش ساخته
    توسط Milad YaAli در انجمن سایر
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 07-31-2013, 08:34 PM
  5. پیشینه ای از مجتمع مسکونی
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن ضوابط و طراحی معماری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 07-30-2013, 12:27 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

تارنمای معمار فا با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایرانیان و خدمت رسانی به هم میهنان گرامی با عنوان "مرجع تخصصي معماري و معماران ايران" در پنجم اسفند 1391 ایجاد گردیده است.
از لحظه تولد تاکنون معمار فا همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . معمار فا مفتخر است که شما دوستان عزیز را به همراه دارد.

دوستان ما
لینک های مفید
ابزار ها
بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: