کاربری
کاربر گرامی به معمار فا - معماری ایران و جهان خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
Social Media Tabs
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 21

موضوع: نکات مهم در کنکور معماری ...

  1. #1
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    Apple نکات مهم در کنکور معماری ...

    معماري اسلامي

    قدیمی ترین پوشش به صورت گنبد : فیروزآباد فارس

    اولین بار شاخت گنبد: چهارتاقی بازه هور

    اولین چهارتاقی بعد از اسلام : مقبره امیر اسماعیل سامانی

    اولین تاق و تویزه : ایوان کرخه خوزستان

    قدیمی ترین چفد کلیل: مسجد زواره

    نخستین پتکانه: سردر گنبد قابوس

    زیباترین مناره های زوجی: صفویه - منار مدرسه چهارباغ

    اولین مدرسه چهارایوانی و زیباترین:مدرسه غیاثیه خرگرد

    کامل ترین مدرسه: خان شیراز

    قدیمی ترین مدرسه : فخریه سبزوار

    قدیمی ترین حمام :اشکانی و هخامنشی

    قدیمی ترین طاق قوسی شکل ایران :چغازنبیل و سقف پله ها

    اولین منار اسلامی :قم - قرن 3 هجری

    بلندترین منار مسجد ایران : منار مسجد علی اصفهان

    بزرگترین میدان جهان: میدان تیان آن من پکن

    بزرگترین میدان خاورمیانه: نقش جهان

    تبدیل چفد مازه دار به تیزه دار برای اولین بار : در مسجد نایین

    معروفترین طاق آهنگ: طاق کسری (ایوان مداین) در تیسفون

    اولین نمونه ایوان منتهی به گنبد خانه: فیروزآباد فارس

    قدیمی ترین مسجد کرانه جنوبی دریای خزر:مسجد جامع گرگان - سلجوقی

    12 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    Ahmad Reza (04-14-2015),avaznejad (04-24-2014),Damon (05-06-2014),hadikamali (06-12-2016),maniya (04-19-2014),Parisa.T (04-19-2014),Payam Osouli (04-20-2014),ReZa Amanzadegan (04-19-2014),Rnosh (04-20-2014),s.rahmani (04-05-2016),معمارک (04-25-2014),ساغر (04-19-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  2. #2
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    گنبد کلیسای سانتاماریا دلفیوره و کلیسای سانتوا اسپریتو : برونلسکی

    کلیسای سانتاماریا دلا کونسولا: برامانته

    کلیسای سانتاماریا دله کارچری: جولیانا داسانگلو

    کلیسای سان فرانچسکو و کلیسای سان آندرئا: آلبرتی

    بازسازی کلیسای سن پیتر: طرح اولیه: برامانته- نظارت: میکل انژ (پلان متمرکز در مرکز) -اجرای گنبد نیمکره وار آن: جاکومو دلاپورتا: رنسانس - تبدیل تقارن نقطه ای نقشه کلیسا به تقارن محوری: کارلومادرنو - طراحی میدان مقابل کلیسا: جووانی برنینی: باروک

    سه شیوه یونانی
    دوریک: سرزمین اصلی یونان، تناسبات مردانه
    یونیک: سرزمین اصلی آسیای میانه و دریای اژه، تناسبات زنانه
    کرنتی: تناسبات گیاهی
    در هر سه شیوه: از 4 طرف یکسان

    گنبدخانه های جانبی در مساجد از ویژگی های تیموری (مثل: مسجد بی بی خانم سمرقند)

    بداع ایوان منتهی به گنبدخانه: دوره سلجوقی

    باغ دلگشای شیراز الگو برداری از باغ دولت آباد یزد است.

    در مقابر بو علی سینا ( همدان ) و نادر شاه افشار ( مشهد ) ، طراح از اصول طراحی سبک ارگانیک بهره جسته است.

    استفاده از گچ و گچبری از دوره پارتی در ایران رواج پیدا کرد.

    6 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (04-24-2014),maniya (04-20-2014),Parisa.T (04-19-2014),Payam Osouli (04-20-2014),Rnosh (04-20-2014),ساغر (04-19-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  3. #3
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    در رومانسك انگلستان نماي كليساها در پشت برج ها مخفي مي شوند و وضعيت داخلي كليسا رانمي توان از نماي بيروني تشخيص داد.

    كليساي دورم (رومانسك انگلستان) نخستين بنايي است كه قوس هاي متقاطع در آن از حالت قوس هاي نيم دايره خارج گرديده و شكل قوس هاي نوك تيز را به خود گرفته است.

    ويژگي سبك آكتين (كليساي سن پيرانگلوم): ايجاد گنبد بر روي كليساها متاثر از معماري بيزانس و عدم وجود راهروهاي جانبي

    روکوکو: سبک تزیینی دوره باروک که در فرانسه بوجود آمد و به ظرافت و ریزه کاری مفرط نقوش مشخص است. این نقوش، تقلیدی از طبیعت اند (شاخ و برگ های درختان که منحنی وار در یکدیگر می روند، یا شکل مار پیچی صدف و غیره).

    روکوکو: خاصه در نیمه اول قرن هجدهم متداول بود و حتی ساختمان هایی به این سبک بوجود آمدند که پر از تزییناتی بودند.

    5 اصل لوکربوزیه در ارتباط معماری معاصر و فن ساختمان:
    1 - ستون باید در خانه ها به صورت مستقل ساخته شود.
    2- استقلال دیوار از وظیفه تحمل بار، هم در نما و هم در قسمت های داخلی.
    3- نقشه آزاد.
    4- نماهای آزاد که نتیجه مستقیم استفاده از اصول ساختمانی اسکلتی است.
    5- ساختن بام های مسطح (تراس)
    تمام کارهای لوکربوزیه از سال 1922 که وی مرتبا به طرح ساختمان مشغول بود بر اساس این 5 اصل ادامه یافت.
    رعایت این اصول، شاید به آشکارترین صورت خود، در ویلای ساوا که بین سال های 1928 و 1930 در «پوآسی» ساخته شده است به منصه بروز می رسد.

    دروازه پروپالایا: این بنا مدخل ورودی آکروپلیس است.

    5 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (04-24-2014),maniya (04-20-2014),Parisa.T (04-19-2014),Payam Osouli (04-20-2014),Rnosh (04-20-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  4. #4
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    مساجد تک ایواني=میرچخماغ یزد، جامع یزد، بامیان افغانستان، نیریز

    مساجد دو ایواني روبرو هم= فرومد ، فردوس، گنبد جام

    مسجد دو ایواني کنار هم=جامع ساوه

    مسجد سه ایوان=جامع همدان

    مساجد چهار ایواني با تکیه بر گنبدخانه= جامع نطنز، جامع اصفهان، اردستان ، زواره

    مسجد چهار ایوان بدون گنبد=جامع کرمان

    5 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (04-24-2014),maniya (04-20-2014),Parisa.T (04-19-2014),Payam Osouli (04-20-2014),Rnosh (04-20-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  5. #5
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    خلاصه معماری جهان

    معماری بین النهرین:
    معماری سومر، معماری دوره آکاد، معماری بابل کهن، معماری آشور، معماری بابل جدید

    معماری سومر:
    مکان آن: بین النهرین (نخستین تمدن شناخته شده بین النهرین )

    -در خدمت معابد بود
    -در زمان سومر هنر نوشتن، معماری و شکل های جدید حکومتی پدیدار شد. مردم سومر مهار کردن سیل را آموختند.
    -از مصالح آجر و گل و قیر و خشت برای زیر کار استفاده میشد.
    -از آجر جوش و گاهی آجرهای لعابدار برای روکار (نما) استفاده میشد.
    -اساس و پایه ی معماری سومری از جرز و قوس و طاق گهواره ای بوده است.

    آثار معماری سومر:


    -معبد انانا واقع در " اروک" بزرگترین شهر سومر.

    -معبد آنو واقع در " اروک " بزرگترین شهر سومر.
    -معبد سنگ آهک قدیمترین معبد حفظ شده مجموعه انانا
    -معبد ستون که جانشین معبد سنک آهک شد.
    -بوجود آمدن زیگورات ها، که در زمان سومری ها به معنای کوه بود.
    -زیگورات اور از معروف ترین زیگورات های این دوره بوده است.
    - قدیمی ترین زیگورات این تمدن زیگورات آنو می باشد

    معماری دوره آکاد:

    -استفاده از آجرهای بزرگ راستگوشه یا چهار گوشه به ابعاد 52*52 سانتی متر
    -کندن پی دیوارها در این دوره تدام یافت.
    -تهیه نقشه خانه های مسکونی شهروندان طبق نظر کارفرما
    -شهرها: سیپار - شاماش - ایشتار
    -کهن ترین نقشه ساختمانی مربوط به این دوره می باشد.

    آثار معماری دوره آکاد:

    -کاخی در تل براک: که هر ضلع آن حدود 100 متر است. دارای دیواری ضخیم به قطر 10 متر است که آن را در برگرفته است.
    دارای دو حیاط کوچک و یک حیاط بزرگ و هشتی واتاق های جانبی است.


    -کاخ آشور: بنایی چهار گوشه با یک ورودی که در ضلع شمالی آن قرار دارد . دارای یک حیاط مرکزی بزرگ چهار گوشه با چند حیاط کوچکتر و اتاق های کوچک به دور آنها.


    معماری بابل کهن:
    معماری بابل کهن به دو دسته تقسیم می شوند: معابد - کاخ ها

    الف) معابد:

    -معبد آشور: این معبد بر فراز بلندترین نقطه شهر قرار دارد و نقشه آن عبارتست از یک حیاط مرکزی و سه حیاط کوچکتر

    -معبد ایشچالی: قرارگیری این معبد بر روی مصطبه اما محراب اصلی که در انتهای بخش غربی آن قرار دارد بر روی سکویی بلندتر استوار شده. معبد دارای یک حیاط بزرگ و سه حیاط کوچک استکه زوار طی مراحل خاصی به محراب اصلی دسترسی می یافتند.


    ب) کاخ ها:

    -کاخ ماری: مجموعه ای از تالارهای پذیرایی و بارعام است. قرارگیری آن بر روی مصطبه، دسترسی به تالار بارعام از طریق یک پله نیم دایره ای شکل. تزئینات: نقاشی های دیواری در شرح وقایع دوران حکام بین النهرین.

    معماری آشور:

    -استفاده مصالح از سنگ بیش از خشت وآجر در بناهای این دوره
    -ایجاد بناهایی محکمتر از ساختمانهای بابل به دلیل وجود سنگ
    -محصور کردن شهرها با دیوارهای عریض
    -ساخت معابد چند طبقه
    -منقوش کردن دیوارها با کاشی لعابدار
    -قرارگیری مجسمه خدایان و پادشاهان در بناها
    - معماری زیگورات از دوره سومری ها تا زمان آشور تحول چشمگیری را طی کرده است .بخصوص از نظر ارتفاع یا تعداد طبقات و همچنین نحوه دسترسی از طریق پلکان ها

    آثار معماری آشور:

    ارگ ناتمام سارگون:

    -مساحت این کاخ نزدیک به 400 هزار متر مربع و دارای بیش از 200 حیاط و اتاق

    -کاخ مجموعه ای از اتاق ها وتالارهای چهار گوش را که گرداگرد حیاط های چهار گوش ساخته شده اند را در برمیگیرد.

    -اتاقها با تاق های گهواره ای خشتی پوشانده شده اند.

    -کاخ دارای مجموعه حیاط ها، اتاق تاجگذاری، اتاق های دولتی، حرم، آبریزگاه ها، حمام ها و اتاق نگهبان

    -استفاده از کاشی لعابدار دورتادور برج های کاخ

    -قرار گیری دو گاو بالدار غول پیکر با سر آدمی در کنار دروازه کاخ ( مشابه آنرا در تخت جمشید می توان دید )

    زیگورات خرساباد:

    -واقع در ارگ

    -دارای هفت طبقه که ارتفاع هر طبقه پنج و نیم متر است

    -هر طبقه دارای رنگی متفاوت می باشد.

    -پلکان خرپشته ای حلزونی شکل پیوسته ای دورتادور ساختمان برای دستیابی به زیگورات ساخته شده است.

    کاخ جنوب غربی:

    -متشکل از چند حیاط محصور با ردیف اتاق ها

    -ایجاد نقوش برجسته بر سطوح دیوارها با موضوح صحنه های صلح و آرامش.

    معماری بابل جدید (کلدانی ):


    -دارای عظمت و زیبایی بسیار

    -پیروی از فرم معابد عرضی مانند قدیم(دوران سومر-آکاد)

    آثار معماری این دوره:

    - معبد نین ماه


    - کاخی در شهر بابل:


    - نبوکدنزار با آجر بنا کرد.

    -طول و عرض کاخ 900*600 پا بوده است.

    -دیوار بیرونی کاخ با کاشی لعابدار رنگارنگ و نقشهایی از حیوانات وگیاهان و نخل خرما پوشیده شده بود.


    زیگورات معروف بابل ( برج بابل ):

    - دارای سه ردیف پله که به طبقات بالا دسترسی داشته است.


    دروازه ایشتار:

    - نمای بیرون آن با کاشی لعابدار به رنگ آبی تیره پوشیده شده است.

    - نقوش تزیینی آن : گاو و اژدها

    4 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (04-24-2014),maniya (04-20-2014),Payam Osouli (04-20-2014),Rnosh (04-20-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  6. #6
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    در بعضی شهر ها مثل شیراز حوضها را گرد می ساختند.
    سه دری اتاق خواب
    پنج دری اتاق مهمانی
    بیشتر جاها از اتاق های سه دری استفاده می شد، اما در اصفهان به دلیل آب و هوا، اتاق یک دری با دری بزرگ داشتند

    تنها درزی که باید در آن پی برش بخورد، درز نشست است.


    پشت بندهای باسیلیکای کنستانتین: پیش درآمد پشت بندهای معماری گوتیک

    اوج تلفیق معماری گوتیک و اکسپرسیونیسم: در آثارگائودی

    اولین مقرنس دوره اسلامی: گنبد قابوس

    2 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (05-04-2014),maniya (05-04-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  7. #7
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    در رومانسك انگلستان نماي كليساها در پشت برج ها مخفي مي شوند و وضعيت داخلي كليسا رانمي توان از نماي بيروني تشخيص داد.

    كليساي دورم (رومانسك انگلستان)نخستين بنايي است كه قوس هاي متقاطع در آن از حالت قوس هاي نيم دايره خارج گرديده و شكل قوس هاي نوك تيز را به خود گرفته است.

    ويژگي سبك آكتين (كليساي سن پيرانگلوم): ايجاد گنبد بر روي كليساها متاثر از معماري بيزانس و عدم وجود راهروهاي جانبي

    روکوکو: سبک تزیینی دوره باروک که در فرانسه به وجود آمد و به ظرافت و ریزه کاری مفرط نقوش مشخص است. این نقوش، تقلیدی از طبیعت اند (شاخ و برگ های درختان که منحنی وار در یکدیگر می روند، یا شکل مار پیچی صدف و غیره).

    «روکوکو» خاصه در نیمه اول قرن هجدهم متداول بود و حتی ساختمان هایی به این سبک بوجود آمدند که پر از تزییناتی بودند.

    5 اصل لوکربوزیه در ارتباط معماری معاصر و فن ساختمان:
    1 - ستون باید در خانه ها به صورت مستقل ساخته شود.
    2- استقلال دیوار از وظیفه تحمل بار، هم در نما و هم در قسمت های داخلی.
    3- نقشه آزاد.
    4- نماهای آزاد که نتیجه مستقیم استفاده از اصول ساختمانی اسکلتی است.
    5- ساختن بام های مسطح (تراس)
    تمام کارهای لوکربوزیه از سال 1922 که وی مرتبا به طرح ساختمان مشغول بود بر اساس این 5 اصل ادامه یافت.
    رعایت این اصول، شاید به آشکارترین صورت خود، در ویلای ساوا که بین سال های 1928 و 1930 در «پوآسی» ساخته شده است به منصه بروز می رسد.

    دروازه پروپالایا: این بنا مدخل ورودی آکروپلیس است.



    -------------- تركيب پست --------------

    مساجد تک ایواني= میر چخماغ یزد، جامع یزد، بامیان افغانستان، نیریز

    مساجد دو ایواني روبرو هم= فرومد ، فردوس، گنبد جام

    مسجد دو ایواني کنار هم= جامع ساوه

    مسجد سه ایوان= جامع همدان

    مساجد چهار ایواني با تکیه بر گنبدخانه= جامع نطنز، جامع اصفهان، اردستان ، زواره

    مسجد چهار ایوان بدون گنبد= جامع کرمان

    2 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (05-04-2014),maniya (05-04-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  8. #8
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    معماری بین النهرین:

    معماری سومر، معماری دوره آکاد، معماری بابل کهن، معماری آشور، معماری بابل جدید

    معماری سومر:

    مکان آن: بین النهرین (نخستین تمدن شناخته شده بین النهرین )

    ویژگی های
    معماری سومر:

    -در خدمت معابد بود

    -در زمان سومر هنر نوشتن معماری و شکل های جدید حکومتی پدیدار شد.

    مردم سومر مهار کردن سیل را آموختند.

    -از مصالح آجر و گل و قیر وخشت برای زیر کار استفاده میشد.

    -از آجر جوش و گاهی آجرهای لعابدار برای روکار (نما) استفاده میشد.

    -اساس و پایه ی معماری سومری از جرز و قوس و طاق گهواره ای بوده است.


    -------------- تركيب پست --------------

    آثار معماری سومر:

    -معبد انانا واقع در " اروک" بزرگترین شهر سومر.

    -معبد آنو واقع در " اروک " بزرگترین شهر سومر.

    -معبد سنگ آهک قدیمترین معبد حفظ شده مجموعه انانا

    -معبد ستون که جانشین معبد سنک آهک شد.

    -بوجود آمدن زیگورات ها، که در زمان سومری ها به معنای کوه بود.

    -زیگورات اور از معروف ترین زیگورات های این دوره بوده است.

    - قدیمی ترین زیگورات این تمدن زیگورات آنو می باشد



    معماری دوره آکاد:


    -استفاده از آجرهای بزرگ راستگوشه یا چهار گوشه به ابعاد 52*52 سانتی متر

    -کندن پی دیوارها در این دوره تدام یافت.

    -تهیه نقشه خانه های مسکونی شهروندان طبق نظر کارفرما

    -شهرها: سیپار - شاماش - ایشتار

    -کهن ترین نقشه ساختمانی مربوط به این دوره می باشد.


    -------------- تركيب پست --------------

    آثار معماری دوره آکاد:

    -کاخی در تل براک: که هر ضلع آن حدود 100 متر است. دارای دیواری ضخیم به قطر 10 متر است که آن را در برگرفته است. دارای دو حیاط کوچک و یک حیاط بزرگ و هشتی واتاق های جانبی است.

    -کاخ آشور: بنایی چهار گوشه با یک ورودی که در ضلع شمالی آن قرار دارد . دارای یک حیاط مرکزی بزرگ چهار گوشه با چند حیاط کوچکتر و اتاق های کوچک به دور آنها.



    معماری بابل کهن:

    معماری بابل کهن به دو دسته تقسیم می شوند: معابد - کاخ ها

    الف) معابد:

    -معبد آشور: این معبد بر فراز بلندترین نقطه شهر قرار دارد و نقشه آن عبارتست از یک حیاط مرکزی و سه حیاط کوچکتر

    -معبد ایشچالی: قرارگیری این معبد بر روی مصطبه اما محراب اصلی که در انتهای بخش غربی آن قرار دارد بر روی سکویی بلندتر استوار شده. معبد دارای یک حیاط بزرگ و سه حیاط کوچک استکه زوار طی مراحل خاصی به محراب اصلی دسترسی می یافتند.

    ب) کاخ ها:

    -کاخ ماری: مجموعه ای از تالارهای پذیرایی و بارعام است. قرارگیری آن بر روی مصطبه، دسترسی به تالار بارعام از طریق یک پله نیم دایره ای شکل. تزئینات: نقاشی های دیواری در شرح وقایع دوران حکام بین النهرین.

    2 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (05-04-2014),maniya (05-04-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  9. #9
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    معماری آشور:

    -استفاده مصالح از سنگ بیش از خشت و آجر در بناهای این دوره

    -ایجاد بناهایی محکمتر از ساختمانهای بابل به دلیل وجود سنگ

    -محصور کردن شهرها با دیوارهای عریض

    -ساخت معابد چند طبقه

    -منقوش کردن دیوارها با کاشی لعابدار

    -قرارگیری مجسمه خدایان و پادشاهان در بناها

    - معماری زیگورات از دوره سومری ها تا زمان آشور تحول چشمگیری را طی کرده است .بخصوص از نظر ارتفاع یا تعداد طبقات و همچنین نحوه دسترسی از طریق پلکان ها



    آثار معماری آشور:

    ارگ ناتمام سارگون:

    -مساحت این کاخ نزدیک به 400 هزار متر مربع و دارای بیش از 200 حیاط و اتاق

    -کاخ مجموعه ای از اتاق ها وتالارهای چهار گوش را که گرداگرد حیاط های چهار گوش ساخته شده اند را در برمیگیرد.

    -اتاقها با تاق های گهواره ای خشتی پوشانده شده اند.

    -کاخ دارای مجموعه حیاط ها، اتاق تاجگذاری، اتاق های دولتی، حرم، آبریزگاه ها، حمام ها و اتاق نگهبان

    -استفاده از کاشی لعابدار دورتادور برج های کاخ

    -قرار گیری دو گاو بالدار غول پیکر با سر آدمی در کنار دروازه کاخ ( مشابه آنرا در تخت جمشید می توان دید )

    زیگورات خرساباد:

    -واقع در ارگ

    -دارای هفت طبقه که ارتفاع هر طبقه پنج و نیم متر است

    -هر طبقه دارای رنگی متفاوت می باشد.

    -پلکان خرپشته ای حلزونی شکل پیوسته ای دورتادور ساختمان برای دستیابی به زیگورات ساخته شده است.

    کاخ جنوب غربی:

    -متشکل از چند حیاط محصور با ردیف اتاق ها

    -ایجاد نقوش برجسته بر سطوح دیوارها با موضوح صحنه های صلح و آرامش.


    -------------- تركيب پست --------------

    معماری بابل جدید (کلدانی ):


    -دارای عظمت و زیبایی بسیار

    -پیروی از فرم معابد عرضی مانند قدیم(دوران سومر-آکاد)


    آثار معماری دوره
    بابل جدید:

    - معبد نین ماه


    - کاخی در شهر بابل:


    - نبوکدنزار با آجر بنا کرد.

    -طول و عرض کاخ 900*600 پا بوده است.

    -دیوار بیرونی کاخ با کاشی لعابدار رنگارنگ و نقشهایی از حیوانات وگیاهان و نخل خرما پوشیده شده بود.


    زیگورات معروف بابل ( برج بابل ):

    - دارای سه ردیف پله که به طبقات بالا دسترسی داشته است.


    دروازه ایشتار:

    - نمای بیرون آن با کاشی لعابدار به رنگ آبی تیره پوشیده شده است.

    - نقوش تزیینی آن : گاو و اژدها


    2 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (05-04-2014),maniya (05-04-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

  10. #10
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : نکات مهم در کنکور معماری ...

    طبقه بندی کلی سیستم های سازه

    1- سیستم های خرپایی:

    سازه های کابلی
    خرپا ها
    سازه های فضاکار
    سازه های فضاکار کش بستی
    گنبد های کروی ژئودزیک

    2- سیستم های قابی:
    قاب با ستون و تیر
    قاب با دیوار و دال
    قاب با ستون و دال
    قاب با دیوار و تیر
    سازه های بلند مرتبه

    3-سیستم های کششی:
    سازه های کابلی
    سازه های چادری
    سازه های هوای فشرده

    4- سیستم های فشاری:
    قوس ها
    طاق ها
    گنبد ها

    5- سیستم های پوسته ای:
    پوسته ها
    سازه های ورق تا شده




    -------------- تركيب پست --------------

    منظر :

    - در باغ سازی ایران بعد از آب که نقش اصلی در شکل گیری باغ ایرانی دارد ، مهمترین نقش به درختان داده شده است .

    - جاری شدن آب و حرکت آن در چهار جهت و چهار جوی در باغ ایرانی بعلت تمثیلی از چهار نهر بهشتی می باشد .

    - اولین باغ ایرانی - باغ سلطنتی پاسارگاد - دارای 3 مدخل ورودی است .

    - در باغ ایرانی نحوه کاشت درختان به گونه ای بوده که گاها قسمتی از باغ خالی از درخت می شده است .

    -محور طولی باغ ایرانی معمولا شمالی - جنوبی با اختلاف ناچیز بوده است .

    - درخت نزد ایرانیان سنبل طراوت و آرامش بوده است .

    - احداث باغ تخت به دوره باغ های قاجار نسبت می دهند .

    - در باغ شاهزاده ماهان حوض با طرح صلیب دیده می شود .

    - پرس در باغ ایرانی یعنی دیوار جلوی باغ


    2 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    avaznejad (05-04-2014),maniya (05-04-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

تارنمای معمار فا با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایرانیان و خدمت رسانی به هم میهنان گرامی با عنوان "مرجع تخصصي معماري و معماران ايران" در پنجم اسفند 1391 ایجاد گردیده است.
از لحظه تولد تاکنون معمار فا همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . معمار فا مفتخر است که شما دوستان عزیز را به همراه دارد.

دوستان ما
لینک های مفید
ابزار ها
بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: