کاربری
کاربر گرامی به معمار فا - معماری ایران و جهان خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
Social Media Tabs
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: معرفی کلیسای سن دنی | معماری گوتیک

  1. #1
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    Apple معرفی کلیسای سن دنی | معماری گوتیک

    معماری گوتیک چیست؟
    معماری گوتیک یکی از سبک ها و دوره های تاریخی معماری است. این سبک یک سبک مذهبی بوده که همواره در خدمت کلیسا بوده است.

    آغاز پیدایش هیچ یک از شیوه های معماری را به دقت شیوهٔ گوتیک نمی توان تعیین کرد. هنر معماری گوتیک در میان سالهای ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ (میلادی) در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است و تا قبل از دوره مدرن گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار می رفت فیلاریته از آن به عنوان هنر فلاکت زده یاد می کند.

    کليسای دیر سن دنی



    معماری گوتيک توسط دو دير آغاز شد و پايان پذيرفت. کليسای دير سن دنی يکی از مبدأهای اين تحول سبکی است؛ ديـگـری کليـسـای جــامـع سنــس (Sens Cathedral ، 68-1135 م.) می باشد.
    باسيليکا يا کليسای دير سن دنی (Saint-Denis) در شهر سن دنی، واقع در نزديکی شهر پاريس بين سالهای 1140 تا 1144 ميلادی احداث شد. پيشينه اين بنا که نخستين کليسای جامع عظيم پاريس است به نمازخانه ای کوچـک در قبـرسـتان سـن دنـی در قـرن پنجـم ميـلادی بـاز می گردد. در قـرن هفتم، ساختمان اوليــه تبـديــل بــه کلــيســـــای ديـــر سـلطنــتی می شود که به شيوه معماری کارولنژی ساخته می شود. اين بنـا اختصـاص به يادبـودهای مقدس سن دنی (دنی شکل فرانسوی ديونوسيوس است) و ساير قديسـان داشت. در حقيـقت، دير سن دنی نه تنها زيارتگاه، بلکه بنايي سلطنتی بشمار می رفت که پادشـاهان فرانسه در آن به خاک سپرده می شدند.
    «ابوت سوژه» (Abbot Suger ، 1151-1081 م.) در سال 1137 آغاز به بازسازی بنای دير نمود. سوژه، راهب بزرگ دير و پشتوانه تاج و تخت دو شاه و همچنين نايب السلطنه فرانسه در مدت غيبت يکي از شاهان به هنگام دومين جنگ صليبی (1147 تا 1149 مـيلادی) بود. وی ايـوان و نمای غربی را در سال 1140 و جايگاه خوانندگان را نيز در سال 1144 تکميل کرد. او دو غلامگردشي (راهروهـای جانبی دور جـايـگاه خـواننـدگان کليـسا) و نمازخانه های هفت گانه شعاعی کليسا (که بی شباهت با غلامگردش و نمازخانه های شعاعی کليسای سن سرنن در تولوز نيست) را ايجاد نمود، سپس به بازسازی صحن کليسا (به ارتفاع تقريباً 24 متر) مشغول شـد، اما پيـش از اتمـام کار، در سـال 1151 درگذشـت.
    ادامـــــــه بازســازی بنـای کليسا از حدود سال 1231 ازسر گرفته شد و صحن، شامل بازويـي و بخش فـوقــانـی جـايـگـاه خوانندگان حدود 1281 ميلادی توسط «پير دمـونتروی» (؟ -Pierre de Montreuil ) و ديـگران (احتـمالاً «ژان دشـله» – Jean de Chelles) تکميـل گشت.

    صحـن نمـايي سه بخشی، شامل قوسـهای صحـن (arcade)، طـاقـهای سـه دهـانه (triforium) و رديـف پنجره زير طاقی سقف (clerostory) دارد.
    کليسای دير سن دنـی نقــطه آغـازی بـود بـــرای ايجــاد جــايگاه خواننــدگان نـورانـی و درخشـان کـه در ديگــر آثــار گـوتيک نيـــز بــه چشم مـی خـورد. همچنين در اين بنا از طاق و تويـــزه های متقـــاطع و پشـــت بنـــدهـای معـلق اسـتفاده گرديـده است؛ هرچند که يکی از نخسـتين نمودهای پشـت بند معلـق در کليسـای دير کلونی (Cluny – حدود 1130 م.) و کليسای جامع سنس موجود می باشد.




    نمای داخلی کلیسا


    از ديگر نکات برجسته در اين بنا که الگوي ماندگار کليساهای جامع فرانسه دوران گوتيک شد، جايگزينی پنجره ها به جای ديوارهای ضخيم بود. از اين به بعد، معماران برای به حداقل رسـاندن تعداد ديوارها با يکديگر به رقابت پرداختـند و می کوشيدند ارتباط ظريفتری بين تکيه گاهها برقرار سازند و ضخامتشان را تا آنجا که امکان دارد، کاهش دهند.


    ويژگيهای برجسته معماری که «سوژه» در دير سلطنتی سن دنی ابداع نمود، باعث شد تا ساخت بناهای رومانسک در شمال فرانسه متوقف گردد و تنها احداث آثار معماری به سبک رومانسک محـدود به مراکز چند شهـرستان دوردست شود.
    لازم بـه ذکـر است که طاق و تويزه متقاطع در کليساهای جامع قرن يازدهم و دوازدهم آنگلو – نورمان شامل کاتدرال دورام (Durham) و وينچستر (Winchester) در انگلستان و کليسای دير لسی (Lessay) در فرانسه بوجود آمد.
    ويـوله لـدو (Violle-le-Duc ، 79-1814) از سال 1836 تا 1846 اين کليسا را مرمت نمود. وی برج شمالی را که در سال 1847 دچار نشست غير يکنواخت شده بود، از جای خود برداشت. برج جنـوبی که کماکان موجود است، به پيروی از مدل بناهای دوره رومـانسـک ساخته شـد؛ بــرج مذکور در ســـال 1148 بنا گرديده بود.





    نمای بیرونی کلیسا




    نمای داخلی کلیسا





    پلان معماری گوتیک کلیسا سن دنی

    3 کاربر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده اند:

    Avin (10-03-2014),Milad YaAli (10-13-2013),ReZa Amanzadegan (10-13-2013)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. کلیسای ۹۰۰ ساله در نروژ
    توسط Milad YaAli در انجمن سایر بناها
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 09-14-2013, 01:24 PM
  2. دانلود کتاب اسناد و مباحثی درباره تاریخ کلیسای شرق
    توسط ReZa Amanzadegan در انجمن کتاب های دینی Religious books
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 08-02-2013, 05:03 PM
  3. کلیسای دومو فلورانس
    توسط Ali Sarhadi در انجمن مکاتب معماری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 08-06-2012, 06:40 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

تارنمای معمار فا با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایرانیان و خدمت رسانی به هم میهنان گرامی با عنوان "مرجع تخصصي معماري و معماران ايران" در پنجم اسفند 1391 ایجاد گردیده است.
از لحظه تولد تاکنون معمار فا همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . معمار فا مفتخر است که شما دوستان عزیز را به همراه دارد.

دوستان ما
لینک های مفید
ابزار ها
بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: