کاربری
کاربر گرامی به معمار فا - معماری ایران و جهان خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
Social Media Tabs
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: هویت شهری و عناصر ساختاری آن

  1. #1

    هیئت مدیره
    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    1,512
    تشکر
    3,124
    تشکر شده 4,064 بار در 1,303 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    10
    Array

    هویت شهری و عناصر ساختاری آن


    مقــدمه
    شهرها و فضاهای شهری گذشته ما از استقلال، شخصیت و هویت ویژه خود برخوردار بوده اند؛ مفاهیمی که نهایتا منجر به تعریف مفاهیم بزرگتری چون تعلق خاطر و حس شهروندی گشته اند؛ درحالیکه آنچه از اغلب شهرهای کنونی ما در ذهن عموم شکل می گیرد جز مجموعه ای از ساختمانهای بلند، خیابانها، ادارات، پارک ها نیست.

    اما واقعیت آن است که جدای از تعاریف فوق شهر جایی است که تعاملات شهری در آن به وقوع می پیوندد و مردم حس شهروندی نسبت به شهر خود دارا می باشند. بعبارتی آنچه شهر را می سازد، ساختمانهای عظیم و پارکها نیستند بلکه مردم خود شهرند با تمام سلایق و ویژگیهای منحصر بفردشان و در حقیقت هویت شهری و شهروندیشان.

    بنابراین آن چیزی که از آن به عنوان هویت شهری نام مي بریم در حقیقت یافتن تناسب یا معیارهایی از آن میان نظام شهرسازی و معماری با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهروندان است و البته ابعاد گوناگونی از هویت که بدان خواهیم پرداخت.



    1- تعریف هویت
    «هویت»، یکی از مهمترین مسائل و چالش های پیش روی جوامع در حال توسعه، در طی فرآیند جهانی شدن و جهانی سازی عصر حاضر است که تعاریف متعددی از این واژه به عمل آمده است؛ در فرهنگ لغات واژه هویت بصورت زیر معنی شده است:
    حقیقت  شی  یا شخص  که  مشتمل  برصفات  جوهری  او باشد, شخصیت, ذات, هستي  و وجود, منسوب  به هو, شناسنامه، چیستی، خود، کیستی، همانی و همانستی.
    اما طبق تعریف متداول، ”هویت، احساس تعلق خاطر به مجموعه ای مادی و معنوی است كه عناصر آن از قبل شكل گرفته اند.”
    هویت در انسان شناسی، به معنای نوعی از خودآگاهی فردی یا جمعی نسبت به وجود مجموعه ای از خصوصیات فرهنگی - اجتماعی که فرد یا گروه مزبور را از فرد، افراد یا گروه های «دیگر» که به مثابه هویت های «دیگری» طبقه بندی می شوند، متمایز می کند و عموما خود را با یک نام و یا لااقل با ضمیر «ما» مشخص می کند.
    در خصوص واژه لاتین هویت (identity) گفته اند که از قرن چهاردهم در زبان های اروپایی رایج شده و ریشه آن به دو واژه لاتین identitas به معنی «خصوصیت چیزی همانند» و idem به معنی «همان» و معادل قدیمی تر یونانی آنها می رسد.

    علی اکبر علیخانی در کتاب مبانی نظری هویت و بحران هویت دو پسوند واقعی و تقلیدی را به هویت افزوده است. وی برون رفت از چالش های امروز را در تعریفی سیال از هویت و دوری از هویت های تقلیدی می داند و می گوید: « هویت ما نه در گرو میراث گذشته و نه در گرو میراث دیگران - به عنوان دیگری- بلکه در گرو حقیقت طلبی و روش اصیل ما خواهد بود».

    با این توصیف بدیهی است که در شرایط مكانی و زمانی مختلف، زمینه های متفاوتی برای هویت منظور گردد که هرکدام نیز دارای تعاریف و ابعاد خود باشند؛ نظیر هویت شخصی، هویت اجتماعی و هویت شهری.

    1-1- هویت شهری
    از آنجایی که «هویت»، مجموعه ایی از صفات و مشخصاتی است که باعث «تشخص» یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر مي گردد؛ شهر نیز به تبعیت از این معیار، شخصیت یافته و مستقل مي گردد. هویت در شهر به واسطه ایجاد و تداعی «خاطرات عمومی» در شهروندان، تعلق خاطر و وابستگی را نزد آنان فراهم کرده و شهرنشینان را به سوی «شهروند شدن» که گستره ای فعال تر از ساکن شدن صرف دارد، هدایت می کند. پس هرچند که هویت شهر خود معلول فرهنگ شهروندان آن است؛ لیکن فرآیند شهروند سازی را تحت تاثیر قرار داده و می تواند باعث تدوین معیارهای مرتبط با مشارکت و قضاوت نزد ناظران و ساکنان گردد.

    هویت یك معیار رشد برای شهر است؛ به عبارتی دیگر وقتی یك شهر یا جامعه رشد می كند، بخشی از صفات هویتش در جریان رشد تغییر می كند و ساماندهی جدیدی می یابد. در این ساختار باید هویت شهری به عنوان یك معیار برای توسعه و عاملی برای ارتقای كیفیت محیط مطرح شود تا بتواند زمینه های مشاركت و امینت افراد را فراهم كند.

    هویت شهری را باید نوعی هویت جمعی به حساب آورد که البته با عنوان هویت محله ای و شهری زمانی معنی دار خواهد بود كه تبلور عینی در فیزیك و محتوای شهر داشته باشد؛ به شرطی كه هنجار هویت درست فهمیده شود.

    کیومرث مسعودی پژوهشگر و جامعه شناس شهری معتقد است «اگر درمورد هویت شهری یا هویت معماری صحبت مي کنیم، منظور در واقع یک نظام  یافتگی ساختاری و کاربردی در شهر و یک انتظام در معماری شهر است»؛ بنابراین بدیهی است که این انتظام یا سازمان دارای ابعاد درونی خود باشد که در اینجا با عنوان عناصر هویتی شهر بدانها پرداخته می شود.

    کاربر زیر به خاطر ارسال مفید Milad YaAli از ایشان تشکر کرده است:

    Parisa.T (09-15-2013)

    معمــــــــــــــــــــــ ــــار يک خــالقه ، نه مخلوق،
    يک علــتِ ، نه معلول،
    يک نعمتِ ، نه حاجت،
    يک نمـادِ ، نه نشانه،
    يک تيرِ ، نه هدف،
    يک کتابِ ، نه جمله،
    يک معلمه ، نه شاگرد،
    يک راهنماست ، نه مسافر،
    يک فرماندست ، نه سرباز،
    سرچشمه عشــقِ ، نه معشوق،
    يادتون باشه...................

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نمونه کارهای نرم افزار رویت | سری اول
    توسط Payam Osouli در انجمن نمونه کارها
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 06-12-2016, 04:15 AM
  2. نمای بی هویت ،شهر را بی هویت می کند
    توسط Payam Osouli در انجمن پروژه ها ومقالات شهرسازی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 08-12-2013, 11:10 AM
  3. هویت فراموش شده معماری ایرانی
    توسط Milad YaAli در انجمن دانستنیهای معماری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 06-04-2013, 11:28 AM
  4. هویت ایرانی - اسلامی ، گمشده خانه های ایرانی
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن اصل طبیعت
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-05-2013, 11:04 PM
  5. اصالت و هویت ملموس معماری اسلامی
    توسط Ali Sarhadi در انجمن معماری اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 05-17-2012, 11:28 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

تارنمای معمار فا با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایرانیان و خدمت رسانی به هم میهنان گرامی با عنوان "مرجع تخصصي معماري و معماران ايران" در پنجم اسفند 1391 ایجاد گردیده است.
از لحظه تولد تاکنون معمار فا همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . معمار فا مفتخر است که شما دوستان عزیز را به همراه دارد.

دوستان ما
لینک های مفید
ابزار ها
بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: