کاربری
کاربر گرامی به معمار فا - معماری ایران و جهان خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
Social Media Tabs
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: پیدایش پرسپکتیو در آثار هنری و معماری

  1. #1

    هیئت مدیره
    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    1,512
    تشکر
    3,124
    تشکر شده 4,064 بار در 1,303 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پیدایش پرسپکتیو در آثار هنری و معماری

    یکی از نکات مهم در تاریخ هنر این است که همواره در طول تاریخ، تقابلی میان سبک کلاسیک با سبک های مخالف کلاسیک به چشم می خورد و پیوسته عصیان و مخالفت در برابر سنت های کلاسیک و تعلیمی وجود داشته است. هر گاه ابداع، خلاقیت، نوآوری و رها شدن از سنت های تعلیمی و کلاسیک به اوج خود می رسید، دوباره بازگشت به سوی سنت های کلاسیک تکرار می شد و عده ای از هنرمندان، جنبش  هنری را به سوی مولفه های تعلیمی معطوف می نمودند. همان طور که هر از گاهی، عصیان در برابر سبک تعلیمی و کلاسیک شکل می گرفت و پاره ای از سبک های هنری در مخالفت با چارچوب های کلاسیک به وجو د می آمد.

    فرا رسیدن رنسانس
    زمانی که قرون وسطی در اروپای شمالی به آخر رسید، مردم همه احساس پوچی، ترس و یأس می نمودند و در جستجوی مکتب دینی جدیدی بودند که جایگزین مکتب قدیمی شود. ولی در ایتالیا این حالت چندان عمومیت نداشت. بسیاری از ایتالیایی ها دوران جدید را به عنوان "تولدی دیگر" و تحت عنوان رنسانس پذیرفتند.
    واژه ی رنسانس متشکل از دو کلمه ی "رن" به معنای تولد و "سانس" به معنای دوباره می باشد.
    در باره ی نیروی عظیم خلاقه ی رنسانس جالب ترین نکته ای که نظر ما را به خود می خواند ظهور و وجود انسان هایی است که هر یک در چندین رشته ی تخصصی استادی کامل داشتند. جهان بینی، که ما آن را در کار ها ی این دوره در مقابل خود داریم، راز غنای استعداد های چندگانه و کمال فروزان زندگی در این دوره است.بعنوان یکی از خلاقانه ترین و بدیع ترین ویژگی های رنسانس آغازین در نقاشی، می توان از تحولی نام برد که در شیوه های نقاشی این دوره به وقوع پیوست و نخستین بار از پرسپکتیو یا ژرفانگری استفاده شد.
    در دوره رنسانس معماری به عنوان هنر عالی در نظر گرفته می شد. نظریه پردازان بر این باور بودند که طراحی معماری مانند همه هنرها از تجربه انسانی بر می خیزد اما معماری همچنین نمایانگر عالی ترین دستاوردهای هنری ممکن برای بشریت بود. اما معماری چنان که امروز تلقی می شود یک حرفه تخصصی تلقی نمی شد. طراحی معماری بوسیله معماران حرفه ای، نقاشان، مجسمه سازان (از قبیل میشل آنجلو)، اومانیستها، بنایان و افراد آماتور ساده با صرف زمان و هزینه بسیار انجام می شد.
    معماری رنسانس ایتالیا ، دارای بیانی ویژه است و از ابزاری نو و بس مهم برای مفاهیم خود بهره می برد که مهمترین آن را می توان شکل واقعی دادن به اندیشه فضایی که دارای خصیصه پرسپکتیوی است، دانست.
    مفهوم پرسپکتیو
    پرسپکتیو علمی است بر اساس قوانین و اصول هندسی که به وسیله ی آن دوری و نزدیکی اجسام را نشان می دهند. با رعایت این اصول در طراحی می توانیم تناسب واقعی اجسام در فواصل مختلف را به نحوی نشان دهیم که با تناسبات اصلی آن ها مشابهت داشته باشند.
    در واقع برای نشان دادن فضای سه بعدی روی صفحه ی دو بعدی معمولاً پرسپکتیو و قوانین آن را به کار می برند.این قوانین با استفاده از خطای دید بدست آمده و عمق کاذب و بعد مجازی ایجاد شده می تواند تصویری از فضای سه بعدی را بدهد. می توان گفت پرسپکتیو نگاهی است که معمولاً از جهان بیرون یعنی عالم محسوسات مادی آغاز می شود و سپس به درون نگری راه می برد.
    پرسپکتیوها بسته به کاربردشان انواع مختلفی دارند. به طور کلی می توان پرسپکتیوها را به دو دسته ی علمی و ترسیمی (واقعی) تقسیم کرد:
    پرسپکتیو ترسیمی و رشد فردیت طلبی جدید:
    در پرسپکتیو ترسیمی (ریشه ی لغوی پرسپکتیو "بوضوح دیدن" است) اشیا در صفحه ای مسطح چنان که دیده میشوند ترسیم می گردند و نه چنان که واقعا" هستند که مانند حاصل کار دوربین عکاسی می باشد، در واقع یک نظام هندسی است که اندازه ها و فواصل اشیاء و اجسام با مقایسه و چگونگی قرار گرفتن آنها در جلو و عقب یکدیگر به دست می آیند.
    اندازه، موضع، تقارب متوازی، سایه روشن و بافت از ویژگی های این پرسپکتیوها هستند. این نوع پرسپکتیو بنا بر موقعیت ناظر، اندازه و فاصلۀ او تا موضوع، انواع مختلفی پیدا میکند که همه بر این پایه استوار هستند که تمام نقاط موازی هم به نقطه ای که روی خط دید قرار می گیرد، می رسند.
    شـیء جلو، بزرگ تــر و شـیء عقب کوچــک تر اسـت، نقـاط گـریــز و ناظـر در محــل خاصــی قرار می گیرند که به پرسپکتیو معنی و مفهوم می دهند. از روی پرسپکتیو می توان محل ناظر را تعیین کرد.
    القای فضا از طریق پرسپکتیو واقعی که بر اساس خطای دید ایجاد می شود، محدود به همان زاویه ای است که فضا دیده میشود. در حالیکه چشم ما در حرکت مداوم است و با تغییر مکان، بخش های زیادی از یک فضا را به طور پیوسته ادراک میکند.

    این نوع پرسپکتیو در خلق آثار هنری بخصوص در مقطعی از تاریخ به کار آمده که ادامه دارد.
    پرسپکتیو علمی:
    آنهایی هستند که با استفاده از سه محور کــه در بیرون صفحـه عمود برهم هستند نشــان داده می شوند و زوایای α , β , γ در صفحه ی تصویر هر اندازه ای باشند بنا بر قرار داد فرض بر این است که در عالم واقع با هم برابر و 90 درجه هستند لذاo یک کنج قائم فرض می شود .
    هر کدام از حالت های خاصی که بین α , β , γ در صفحه ی تصویری پیدا می شود، کاربرد و اسمی خاص گرفته اند . برای مثال اگر در صفحه ی تصویر α=β=γ=120°
    باشد، اندازه های واقعی یک شی روی محورها با همان نسبت واقعی ترسیم می شوند .
    اگر در صفحه ی تصویر α=β=γ=135° باشد، اندازه های واقعی یک شی روی محور oy و oz برابر اندازه ی واقعی و روی محور ox سقف اندازه ی واقعی ترسیم می شوند. تمام خطوط و صفحات موازی صفحات الف یا ب یا ج با هم موازی رسم می شوند.
    کاربرد این پرسپکتیو بیشتر برای تهیه ی نقشه های فنی و مقاطع دقیق است. از جمله در معماری و طراحی صنعتی. همچنین میتوان گفت نسبت اندازه ها تغییر نمی کند و ناظر همه جا حضور دارد.


    منبع:

    2 کاربر به خاطر ارسال مفید Milad YaAli از ایشان تشکر کرده اند:

    FAEZEH (11-01-2013),Hamed Mohammadpor (01-25-2014)

    معمــــــــــــــــــــــ ــــار يک خــالقه ، نه مخلوق،
    يک علــتِ ، نه معلول،
    يک نعمتِ ، نه حاجت،
    يک نمـادِ ، نه نشانه،
    يک تيرِ ، نه هدف،
    يک کتابِ ، نه جمله،
    يک معلمه ، نه شاگرد،
    يک راهنماست ، نه مسافر،
    يک فرماندست ، نه سرباز،
    سرچشمه عشــقِ ، نه معشوق،
    يادتون باشه...................

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آموزش پرسپکتیو: پرسپکتیو سه نقطه ای
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن پرسپکتیو
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 04-21-2015, 08:59 PM
  2. فرق حجم با پرسپکتیو
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن پرسپکتیو
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 05-28-2013, 02:31 AM
  3. نمونه کارهای پرسپکتیو
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن گالری آثار اسکیس، کروکی و راندو
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-07-2013, 12:19 AM
  4. آموزش پرسپکتیو: رسم درون یک اتاق-بخش دوم
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن پرسپکتیو
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-06-2013, 04:18 PM
  5. آموزش پرسپکتیو: رسم داخل یک اتاق –بخش اول
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن پرسپکتیو
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-06-2013, 04:16 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

تارنمای معمار فا با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایرانیان و خدمت رسانی به هم میهنان گرامی با عنوان "مرجع تخصصي معماري و معماران ايران" در پنجم اسفند 1391 ایجاد گردیده است.
از لحظه تولد تاکنون معمار فا همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . معمار فا مفتخر است که شما دوستان عزیز را به همراه دارد.

دوستان ما
لینک های مفید
ابزار ها
بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: