کاربری
کاربر گرامی به معمار فا - معماری ایران و جهان خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
Social Media Tabs
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: معماری گوتیک

  1. #1

    کاربر سایت
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    shiraz
    نوشته ها
    238
    تشکر
    2
    تشکر شده 140 بار در 73 ارسال
    میزان امتیاز
    8
    Array

    معماری گوتیک

    معماری گوتیک یکی از سبک ها و دوره های تاریخی معماری است. این سبک یک سبک مذهبی بوده که همواره در خدمت کلیسا بوده است.


    notredame.jpg
    کلیسای نوتردام پاریس

    آغاز پیدایش هیچ یک از شیوه های معماری را به دقت شیوهٔ گوتیک نمی توان تعیین کرد. هنر معماری گوتیک در میان سالهای ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ (میلادی) در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است و تا قبل از دوره مدرن گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار می رفت فیلاریته از آن به عنوان هنر فلاکت زده یاد می کند. کلیسای نتردام پاریس از نمونه های برجسته ی معماری گوتیک به شمار می رود.
    دوره معماری در اروپا طی سده های سیزده و چهارده شکل گرفته و شکل گیری آن در این دو ‏سده مراحلی را طی نموده است که به نظر می رسد ، آنرا در سه دوره گوتیک آغازین ، گوتیک ‏پیشرفته و گوتیک پسین بررسی نماییم .

    الف ) گوتیک آغازین : معماری گوتیک در فرانسه آغاز گردید .البته با دوباره ساختن کلیسای ‏سن دنی پاریس ، این کلیسا یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بناهای عصر گوتیک محسوب می ‏گردد . با اینکه کلیسای سن دنی هم آثار رومانسک در آن مشهود است و هم گوتیک ، و لیکن ‏کلیسای دوره انتقال است.
    کلیسای نوتردام پاریس : این بنا در سال ۱۱۶۳ میلادی ساخته شد . برجهای بازوها جریی از ‏نقشه کلیسای پاریس یا کلیسای مشهور نوتردام نبودند . این بنا طوری است که متعلق به سبک ‏گوتیک آغازین است . ولیکن نیم نگاهی به گوتیک پیشرفته دارد که در آن فقط کلاهک باریک و ‏زیبا رومی مربع تقاطع ، خط دراز و افقی سقف را که از پشت برجهای جسیم نمای غربی آن رو ‏به غرب کشیده شده قطع کرده است .‏ در نقشه این کلیسا پنج راهرو قابل ملاحظه است ، که در آن شیوه بلوک بندی رومانسک با شیوه ‏تاق زنی شش بخشی صحن در دوره گوتیک آغازین ترکیب شده است . بازویی اصلی کوتاه است ‏و از حد راهروهای جانبی بیرونی فراتر رفته است . صحن اصلی به گوتیک آغازین چهار بخشی ‏است و یک سه دهانه به شکل یک رشته نقشهای گل سرخی دارد . ردیف پنجره های زیر ‏گنبدی با پایین آوردن نقشهای گل سرخی دارد ، سه دهانه تا حد بالای بالکانه ، پایین تر آورده ‏شده اند.
    یکی دیگر از آثار معماری گوتیک آغازین ، کلیسای لائون است که در سال ۱۱۶۰ میلادی حدود ‏چهل سال بعد ، یعنی در سال ۱۲۰۰ میلادی تکمیل گردید . هر چند که این کلیسا بسیاری از ‏ویژگیهای رومانسک را دارد . ولی همین عناصر ساختمانی را با المانهای معماری گوتیک مانند ‏تاق جناغی و قرس تیزه دار در هم آمیخت محراب و جایگاه خوانندگان ، مدت زمانی پس از ‏تکمیل کلیسا توسعه یافت و پلان کنونی آن نسبتا دراز و باریک است و انتهای شرقی آن ‏راستگوشه و حال و هوایی آشکارا انگلیسی از جمله ویژگیهای رومانسک قابل تشخیص این نقشه ‏، مربع تقاطع علامت گذاری شده و شبکه بندیهای آن است . که از یک واحد بزرگ در قسمت ‏صحن بالا مربع کوچک در هر راهروی جانبی تشکیل شده است .
    ب ) معماری گوتیک پیشرفته : معماری گوتیک در مرحله مترقی با پشت سر گذراندن تجربه ‏های بسیار به طور بسیار چشمگیری از معماری شیوه رومانسک و حتی گوتیک آغازین متمایز ‏گردید . در میانه سده سیزدهم معماری گوتیک به اوج اعتلای خود رسید ، در همین زمان ‏کلیساهای جامع : رنس ، آمین ، بووه ، بورژ بنا شدند که هم مشخص یه بلندی و سبکی کم ‏سابقه و باریکی جزرها و نازکی دیوارها ، کشیدگی برجها و منارها و تیزی سر مناره ها ، تکرار و ‏تاکید قائمهای ساختمانی بودند ، بدان میزان که حالت خیزی رو به آسمان ، یا فضایی محصور ‏آویخته بر پیکر کلیسا بخشید .
    کلیسای شارتر : این کلیسا که از دو بازوی عرضی و طولی تشکیل یافته است . به نظر می رسد ‏که بخش انتهای شرقی با صحن اصلی کلیسا برابر باشد و مهمترین چیزی که در این کلیسا به ‏چشم می خورد ، نوع سازماندهی فضاهاست . آخرین طراحی مربعی ، که در کلیساهای گوتیک ‏آغازین به کار بسته می شدند ، جایشان را به یک شبکه بلوک بندی چهار گوش دادند ، که در ‏آینده به اصل معماری گوتیک پیشرفته مبدل خواهد شد . در مقابل هر بخش چهار گوش صحن ‏‏( هر واحد) فقط یک مربع تنها دیده می شود . این روش بلوک بندی جدید را تغییری در ‏طراحی تاق همراه است . تاق بندی گوتیک پیشرفته در مقایسه با اسلاف خود ، محوطه نسبتا ‏کوچکتری اشغال می کرد . حائل بندیش آسانتر بود . یعنی چهار بخشی است . حتی از نظر ‏بصری هم تاثیر قابل توجهی داشت چون دیگر تصور نمی رفت که هر یک از واحد های اصلی و ‏کنار هم حجم های جداگانه ای باشند و همچنین دیگر اثری از روش ستون بندی در این بناها ‏دیده نمی شد. هر چند صحن اصلی دارای مفصل بندی قابل توجهی بود ، و لیکن به صورت ‏وسیع و پیوسته جلوه گر است .
    ج ) معماری گوتیک پسین : دوره سوم یا آخر گوتیک را باید دوران اعتلا و همچنین پایان این ‏شکوه و عظمت و ظرافت دانست . در این زمان معمار گوتیک تلاش و سیعی در جهت ایجاد ‏قوسهای متقاطع داشت که فشار تاق را بدون واسطه سر ستونها مستقیما به پایه های بنا منتقل ‏کند . پنجره های وسیعتری جای پنجره های وسیع پیشین را گرفتند و شبکه های داخلی آن به ‏صورت شعله های آتش در می آمد و نوارهای متقاطع به شکل ابرو در آن تعبیه شدند .
    یکی از نمونه های بارز کلیساهای این دوره کلیسای سن مالکو در شهر روان پایتخت نرماندی ‏است .
    معماری گوتیک در کشورهای اروپایی :در هر یک از این کشورها معماری گوتیک دارای ‏ویژگیهایی خاص است . حال برای آشنایی با این ویژگیها به بررسی کوتاه و مختصر معماری ‏گوتیک در کشور انگلستان می پردازیم :
    گوتیک در انگلستان : معماری گوتیک از شارتر وایل دوفرانس چون سیلی به سوی ایالت فرانسه ‏سرازیر شد و از مرزها عبور کرد . و به کشور انگلستان قدم نهاد .انگلستان با روی باز معماری ‏جدید را پذیرفت وعلت آن هم این بود که نیمی از کشور انگلستان در قلمرو فرانسه بود . اسلوب ‏معماری گوتیک در انگستان به سه مرحله تقسیم می شود . گوتیک نخستین ، گوتیک مزین ، ‏گوتیک قائم . در معماری گوتیک آغازین در انگلستان پنجره های بسیار بلند و نوک تیز و ‏تاقیهایی به همین روش پدیدار شد که سبک نیزه ای نام گرفت .
    کلیسای سنت الیزابت : این کلیسا در شهر ماربورگ واقع شده ، که در سال (۱۲۳۳تا ۱۲۸۳ م ) ‏ساخته شده است . از بناهای این دوره در آلمان است راهروهای جانبی بخش عمده ای از نقش ‏حائل بندی لازم برای تاق مرکزی را انجام می دهند .
    پیکر تراشی در معماری گوتیک :پیکرتراشی گوتیک به طور کامل از کلیساهای این دوره پدیدار ‏شد ، وبرروی درهای غربی که دروازه های ورود به اورشلیم بهشت آسا وسردرهای شاهی پنداشته ‏می شدند ، قرار گرفتند .پیکره های سردر غربی کلیسای « شارتر» که به صورت یکپارچه از کار ‏در آمده اند ، عظمت و قدرت مسیح را نمایان می کنند . تولد ، معرفی مسیح در معبد و مسیح ‏کودک در دامن مریم عذرا در سمت راست و معراجش به آسمان بر سردر سمت راست .
    نقطه اوج پیکرتراشی گوتیک را در بعضی از تندیسهای کلیسای « رایمز» (۱۲۹۹- ۱۲۲۵ م) می ‏توان دید ، و از همه مشهورتر در این کلیسا مجموعه ای به نام ملاقات وجود دارد که در آن ‏صحنه حضرت مریم (س) دارای شخصیت کاملا متمایزی است ، آنهم به خاطر انحنایی که به ‏بدن داده شده و به صورت موزونی بدن را برگردانده و به سوی ملاقات کنندگان متمایل شده ‏است .
    شیشه منقوش در معماری گوتیک :‏ اوج معماری گوتیک در پیکرتراشی واستفاده از هنر پرشکوه و با جاذبه ای است که به شیشه ‏منقوش معروف شده است . این مصالح جدید تقریبا با سبک گوتیک مترادف اند . در هیچ دوره ‏دیگری شیشه را با یک چنین ظرافت و زیبایی و حتی مهارتی به کار نبرده اند .
    کلیسای بزرگ میلان، نشانه اوج معماری گوتیک
    کلیسای بزرگ میلان، دومین کلیسای بزرگ کاتولیک است که در ساخت آن سبک گوتیک و نئوگوتیک به کار گرفته شده است.

    کاربر زیر به خاطر ارسال مفید Ali Sarhadi از ایشان تشکر کرده است:

    Avin (10-03-2014)


  2. #2
    مدیرکل
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    4,250
    تشکر
    6,172
    تشکر شده 8,135 بار در 3,111 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    4
    میزان امتیاز
    10
    Array

    پاسخ : معماری گوتیک

    معماری گوتیک، یکی از سبک ها و دوره های تاریخی معماریاست. این سبک، سبکی مذهبی بوده که همواره، در خدمت کلیسا بوده است.
    462px-cathedrale_de_coutances_bordercropped.jpg
    نمونه ای از معماری گوتیک در فرانسه
    آغاز پیدایش هیچیک از شیوه های معماری را به دقت شیوهٔ گوتیک، نمی توان تعیین کرد. هنر معماری گوتیک در میان سالهای 1137 و 1144 میلادی در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است و تا قبل از دوره مدرن گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار می رفت فیلاریته از آن به عنوان هنر فلاکت زده یاد می کند.
    دورهٔ گوتیک در فرهنگ جهان دوران استیلای مذهب، و بالاخص کلیسا، بر جوامع بوده. نوع ارتباطات در آن دوران به صورت عمودی تعریف می شده است. بدین معنا که تمام ابعاد و جنبه های زندگی در جهت خداوند و برای خداوند تعریف می شده. این الگو در معماری آن دوران خود را به صورت فلش های رو به بالا (به سمت خداوند) نشان داده است. دورهٔ گوتیک با ظهور اومانیسم پایان یافت. البته عده ای دوره رنسانس را دشمن گوتیک می دانند .
    یکی از ویژگیهای معماری گوتیک، قوس نوک تیز است. طاق از این نوع قبل از اینکه آنها در معماری قرون وسطی به کار گرفته شوند، در شرق نزدیک در پیش از اسلام و نیز معماری اسلامی استفاده می شد. و در نتیجه تصور این است که معماری شرق نزدیک و خاورمیانه الهام بخش برای استفاده از آنها در فرانسه، به عنوان مثال در کلیسای جامع Autun است، در غیر این صورت به سبک رومی هست.
    439px-cathedral_of_magdeburg_inside_perspective_corr.jpg
    نمونه ای از معماری گوتیک در آلمان
    با این حال، بر خلاف نظریه اشاعه، به نظر می رسد که به طور همزمان تکامل ساختاری در قوس نوک تیز وجود داشت، که به منظور خرک زدن فاصله های طرح نامنظم، و یا رساندن ارتفاع خرکهای عرضی به خرکهای مورب بود. این دومی کلیسای جامع دورهام در راهروی شبستان در 1093 اتفاق می افتد. قوس های نوک تیز به طور گسترده در تزئین گذرگاه طاقدار کور رومی نیز رخ می دهد، که در آن قوس های نیم دایره با یک الگوی تزئینی ساده همدیگر را می پوشانند، و نوکهای تیز به صورت تصادفی در طراحی پیش می آیند.
    در روش معماري گوتيک، ستون هاي باريک وبلند ، کمان هاي ضربدري نيزه دار در درگاه ها، تويزه هاي باريک جناغي (متقاطع) درطاق ها (به جاي طاق هاي تک قوسي سنگين رومانسک) و حذف ديوارهاي سنگي حجيم رومانسک ،ساختمان هايي ظريف و کشيده و توري شکل از جنس سنگ و شيشه رنگي پديد آورد. از ديگر ويژگي هاي اين سبک پخ درگاهها و پنجره ها، پشت بندهاي معلق و حاکميت عناصر عمودي است.ريشه هاي معماري گوتيک را مي توان در کليساهاي سن دني در شمال پاريس جست وجو کرد. در اوايل قرن دوازدهم ميلادي سوژر رئيس اين دير چند صدساله که تحت تاثير عقايد عارفانه قديس برنارکلروويي بود هنگام بازسازي دير، نقشه ساختمان جديد را با ابعاد رومانسک ولي با شکوه و ظرافت و نورگيري متفاوتي طراحي کرد و در جايگاه خوانندگان کليسا طاق جناغي را جايگزين طاق گنبدي (نيم دايره) رومانسکي کرد.معماران گوتيک با تکيه برسنگ به عنوان اساس ماده ساختماني – با وجود اين که چند قرن بادانش مدرن مهندسي فاصله داشتند- به صورت آزمون و خطا به چنان مهارت تجربي دست يافتند که توانستند بر خلاف معماري جسيم وسنگين رومانسک ،ساختمان هايي بلند وظريف و نوراني با حفره هاو دهانه هايي بيشتر و در نتيجه سطوح ديواري کمتري خلق کنند. بدون شک اثر مهم و مشهور گوتيک آغازين که بناي آن در نيمه دوم قرن دوازدهم آغاز و در طي هشتاد وهفت سال و پس از تغييرات گسترده سرانجام در نيمه قرن سيزدهم به طور کامل پايان يافت کليساي نوتردام پاريس است. در اين کليساي پنج راهرويي شيوه تقسيم بندي رومانسک با شيوه طاق زني شش بخشي گوتيک آغازين درهم آميخته و صحن اصلي به شيوه گوتيک آغازين چهار بخشي است. حجم اين بنا با تکيه بر فضاهاي خالي داراي قالب بندي هاي درهم پيچيده ،کاهش يافته ونظير ديگر کليساهاي گوتيک فرانسه يعني شارتر ولائون از پشت بندهاي معلقي بهره مي برد که نياز به ديوارهاي حجيم وبزرگ رومانسک را برطرف مي کند. کليساي لائون هم نمونه بارزي از معماري گوتيک آغازين است که ساخت آن با حفظ برخي خصيصه هاي رومانسکي در اواخر قرن دوازدهم آغاز و در اوايل قرن سيزدهم به پايان رسيد. معماري گوتيک پس از فرانسه به انگلستان ،اسپانيا وآلمان سرايت يافت وايتاليا از تاثير اين سبک به شيوه فرانسوي آغازين آن به دليل عدم پذيرش آن از طرف افکار عمومي جامعه از همتايانش دور ماند.در پهنه گوتيک پيشرفته که کليساي شارتر فرانسه محصول مهم آن است، شبکه تقسيم بندي چهارگوش و طاق جديد که کوچکتر است و فقط چهار قاب دارد رايج شد. در پي اين مکاشفه فني و هنري، ستون بندي متناوب حذف شده، پنجره هاي زير طاق ها بزرگتر شد و صحنه اصلي به تالاري وسيع و باز بدل گشت. با حذف بالکانه از بالاي راهروهاي جانبي نيز فضاي داخلي خلاصه تر شد و وسعت بيشتري يافت. تداوم رويکرد جديد در توسعه و زيبايي شيشه هاي رنگي منقوش هم تاثيري شگرف به جاي گذاشت. کليساي آمين درشمال پاريس نمونه تکامل يافته وظريف معماري گوتيک پيشرفته است.سازمان دهي فضاهاي يکپارچه و متحد(درست برخلاف معماري تفکيک شده وپرتضاد مکتب رومانسک) درکليساهاي آمين وبووه فرانسه که به شکل توري از جنس سنگ در آمده اند و نحوه استفاده از خطوط ظريف هرچه بلندتر به سمت نور و آسمان چالش اصلي و از منويات عمده معماران بوده است.در زمان سيطره گوتيک پيشرفته پيکرتراشي که هم چنان درخدمت معماري بود به تزئينات طبقات بالاي بناها نيز سرايت کرد. اين هنر که به سوي طبيعت گرايي دوره باستان مي نگريست از ديواره بناها بيشتر بيرون آمده و حالت چهره ها و لباس ها در آن نرم تر شد. مصداق اين گونه پيکر تراشي را مي توان در کليساي رنس فرانسه مشاهده کرد که پيکره هايش هويتي مستقل از زمينه معماري خود پيدا مي کند.شيوه برآمده از هنر گوتيک اوايل سده سيزدهم با نور و جزئياتي مضاعف، سبک مشعشع ناميده مي شود. نمونه مهم آن کليساي سنت شاپل پاريس است که ديوارها وستون هايش به طور فزاينده اي به ظرافت مي رسد و پنجره هاي وسيع از شيشه هاي منقوش بخش عمده کل بنا را در بر مي گيرد.
    معماري گوتيک در ايتاليا و ديگر نقاط اروپا
    در معماري گوتيک ايتاليا هيچ اهتمامي براي پيروي از عناصر بنيادين گوتيک فرانسه ديده نمي شود. در اواخر سده سيزدهم ميلادي شهر فلورانس ايتاليا شاهد ساخته شدن کليساي بزرگ و مشهور سانتاماريا دل فيوره به دست آرنولفودي کامبيو بود. در اين بنا به غير از طاق هاي جناغي صحن کليسا ،اثري از پشت بندهاي معلق و پنجره هاي بزرگ زير گنبدي و حرکت هاي عمودي بالا رونده گوتيک به چشم نمي خورد. نماي بنا هم- که در سده نوزدهم کامل شد- به شيوه قديمي توسکان با طرح هاي هندسي از سنگ مرمر با محوريت قواعد معماري تعميدگاه رومانسکي مجاورش که مربوط به سده يازدهم است، شکل گرفته است. بخش هاي الحاقي کليسا شامل برج ناقوس در نيمه اول قرن چهاردهم توسط جوتوي نقاش طراحي شد و گنبد آن حدود يک سده بعد از آن به عنوان يکي از مباني دوره رنسانس توسط برونلسکي بنا شد. ساختمان کاخ مردم در شهر سيِنا نيز که رقيب فلورانس به شمار مي رفت، داراي معماري متقارن و پراستحکام در برابر جنگ هاي داخلي با برج ناقوس بلندي شبيه به برج ناقوس کليساي فلورانس است که به منظور ديده باني و اعلام اخبار به مردم استفاده مي شد. خلاف آن شهر ونيز است که به اعتبار امنيت و توان دفاعي بالا، امکانات معماري آزاد و باز و ظريف را فراهم مي کرد. کاخ دوگاله در ونيز نمونه اي رنگين و تزئيني از گوتيک پسين ايتاليا است . در اواخر سده چهاردهم ساخت کليساي باشکوه و عظيم ميلان با آميزش تناسب هاي ايتاليايي يعني عرض بيشتر در مقايسه با ارتفاع و عناصر و تزئينات گوتيک، آغاز شد. معماري ساير نقاط اروپا از نيمه قرن سيزدهم بود که به استيلاي سبک گوتيک تن داد. براي مثال کليساي نه چندان مرتفع سالزبري انگلستان با تفاوت هاي متعددي از نظر نقشه و تزئينات مانند بسياري ديگر از کليساهاي غيرفرانسوي، زبانِ معماري بومي خود را پيدا مي کند. عناصر و ستون هاي بسيار ظريف، جزئيات و تزئينات پرشمار و استفاده ازسنگ هاي رنگي جزو خصوصيات ساختماني اين کليسا به شمار مي رود.همچنين در آلمان که هنر معماري تا ميانه سده سيزدهم وابسته به بنيان هاي رومانسک بود تنها نشانه گوتيک در بعضي بناهايش طاق جناغي بود. اما از اين زمان به بعد طرح تازه اي از معماري گوتيک پسين به نام کليساي تالاردار در اين کشور رونق يافت که ارتفاع راهروهاي جانبي به اندازه صحن اصلي است و مصداق آن کليساي سنت اليزابت در ماربورگ است. ديگر کليساي مطرح گوتيک پيشرفته در آلمان،کليساي کولوني است که ساخت آن در نيمه قرن سيزدهم آغاز شد و حوالي پانصد سال طول کشيد. تاکيد زياد بر ظرافت دندانه اي شکل و حرکت عمودي بالا رونده جزو ويژگي هاي آن است. طي اين دوره معماري درآلمان پيکره هاي غير روحاني هم به ساحت مذهبي کليساها راه پيدا مي کنند؛ نظير دو پيکره يک بارون فئودال و همسرش به نام هاي اکهارت و اوتا در کليساي ناومبرگ که رشد طبيعت گرايي و نمايش عواطف را در اين دو پيکره ظريف و زيبا نشان مي دهد.
    پيکرتراشي گوتيک
    پيکرتراشي گوتيک بر محور مصائب و زندگي حضرت مسيح (ع) و شاهان و ملکه ها، از سردر و ورودي کليساهايي مثل شارتر، نوتردام و سن دني تا فضاي داخلي ابنيه را درنورديد. هر چند هم چنان کم توجهي به تناسب و فرم پيکره ها و در خدمتِ معماري بودن آنها شباهت به سنت رومانسک دارد، ولي نخستين آثار يک طبيعت گرايي (ناتوراليسم) نو و وقاري همتاي دوره يونان باستان در آن مشهود است. در اين رويکرد تازه، چين و چروک رداها حالت طبيعي تري پيدا مي کنند و فرديتي زنده و واقعي- مثلاً در چهره حضرت مريم (ع)- جايگزين چهره هاي مصنوعي و سري سازي شده و شبيه به نقابِ رومانسکي مي شود. براي نمونه، در نيمه دوم قرن سيزدهم نيکلاپيزانو پيکرتراش ايتاليايي براي بازنمايي طبيعي تر پيکره ها با بررسي سنت هاي پيکر تراشي باستاني، ارائه ساختمان واقعي بدن در زير لباس پيکره ها را خط مشي هنري خود قرار داد. به غير از وي ، پيکرتراش معروف کِلاز اِسلوتر طبيعت گرايي را در اوايل قرن پانزدهم در اين هنر شدت بخشيد. در دوره گوتيک پسين و در اوايل سده چهاردهم ميلادي، به همراه افزايش مکرر تزئينات در سبک گوتيک ، انحناي S شکل پيکره هاي دوره باستان که به پيکره ها حالتي طبيعي و ظرفيتي عاطفي مي افزود (شبيه به آثار پراکسيتلس) ، بار ديگر ولي به صورت تصنعي تري در پيکره ها پديدار شد (مثل پيکره مريم عذرا در کليساي نوتردام پاريس).پيدايش تدريجي نام و امضاي هنرمندان، اين دوره را به خاستگاه تکوين جايگاه رفيع هنرمندان رنسانس بدل مي کند.
    نقاشي گوتيک
    در پي چندين سده س ، در اواخر دوره گوتيک بار ديگر هنر نقاشي طبق سنت چند سده ماقبلش بيشتر در قالب مضامين قراردادي و مذهبي و کمتر شامل شکل هاي طبيعت، انسان و جانوران، از شيشه هاي منقوش و طاق کليساها گرفته تا در زندگي مردم عادي رواج و عموميت يافت. به عنوان نمونه ويلاردو هونکور يکي از آموزگاران نقاشي اين دوره است که در طرح هايش از طبيعت و جانوران الهام مي گرفت. در طي يک قرن از حوالي سال 1200 ميلادي تا حوالي 1300 ميلادي، در نقاشي سرزمين هاي مختلف اروپايي تغييري تدريجي در حالت بدن و چهره فيگورها رخ داد. نقاشي به طور عمده در چهار حوزه دنبال مي شد: نقاشي روي پانل چوبي، نقاشي ديواري کليساها (که به تبع کاهش سطح ديوارها کمتر اجرا مي شد)، تصويرسازي و تذهيب کتاب هاي خطي و نقاشي شيشه هاي منقوش. نقاش پيشرو و مطرح گوتيک که در معرفي و اشاعه سبک گوتيک جهاني بسيار تاثير گذار بود، سيمونه مارتيني نقاش ايتاليايي است. نقاشي گوتيک با ميل به طبيعت گرايي و آرمان طلبي، بستر فرهنگي لازم براي رخدادهاي هنري دوره بعد را فراهم آورد.تداوم توسعه فرهنگ وشهر نشيني در عرصه گوتيک موجب شد تا از اوايل سده سيزدهم، شاهزادگان و متمولين و مردم شهرنشين را نيز به سفارشات و فعاليت هاي هنري ترغيب کند. يکي از دستاوردهاي آن رشد صنايع پارچه بافي و نساجي و نيز سفالگري و شيشه گري(مثلا در ونيز) در گستره حاکميت سنت گوتيک بود.آثار هنري جنبي تر هم شامل انواع تزيينات ولوازم شخصي مثل جعبه جواهرات و جلد کتاب از جنس چرم و عاج و فلزات قيمتي بود که در عرصه دوران متولد شد.

    کاربر زیر به خاطر ارسال مفید Hamed Mohammadpor از ایشان تشکر کرده است:

    Avin (10-03-2014)

    از تمام معماری های این شهر کثیف و وحشی
    تنها لبه های تیز و برنده ی جغرافیای اتاق تاریکم و گلدسته های بلند غربت ام را می بینم
    اما ...
    لبخند بزن...
    برآمدگی گونه هایت...
    توان آن را دارد که امید رفته را باز گرداند،
    گاه، قوسی کوچک، میتواند.... معماری یک سازه را عوض کند!
    ...
    معماری واقعیتی است از جنس زندگی
    ما باید بتوانیم جـهـان ِ خـــــاص خود را بیافرینیم!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پروژه آماده پاورپوینت در مورد معماری گوتیک
    توسط Milad YaAli در انجمن معماری گوتیک
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: 12-07-2013, 04:05 PM
  2. معماری گوتیک
    توسط Hamed Mohammadpor در انجمن معماری گوتیک
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 05-26-2013, 11:01 PM
  3. معماری گوتیک/مشخصات دوران گوتیک/ویژگیهای این سبک
    توسط Ali Sarhadi در انجمن معماری گوتیک
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 07-28-2012, 05:15 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

تارنمای معمار فا با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ ایرانیان و خدمت رسانی به هم میهنان گرامی با عنوان "مرجع تخصصي معماري و معماران ايران" در پنجم اسفند 1391 ایجاد گردیده است.
از لحظه تولد تاکنون معمار فا همواره سعی در بکارگیری شیوه های مدیریتی جدید و خدمات نوین داشته است . معمار فا مفتخر است که شما دوستان عزیز را به همراه دارد.

دوستان ما
لینک های مفید
ابزار ها
بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: